ترفندهای افزایش طول عمر گوشی موبایل

گوشی موبایل روز به‌ روز به فناوری‌های بیشتری مجهز می‌شود، متناسب با این پیشرفت ها دامنه نیاز مردم نیز تغییر می کند. اما طول عمر و کارکرد یک گوشی مسئله متفاوتی است. ممعمولا ما انتظار داریم یک گوشی خوب بخریم که تا سال‌ها بتوانیم از آن استفاده کنیم. اما تمام این خواسته به عوامل متعددی وابسته است که نیاز هرکدام از آن‌ها به بررسی جداگانه نیاز دارد. این مطلب در واقع درباره طریقه نگهداری و نوع استفاده ما از گوشی موبایل متناسب با سخت افزار و نرم افزار گوشی نوشته است، با ما همراه باشید.

 

عمر گوشی های موبایل به چه عواملی بستگی دارد؟

طول عمر گوشی موبایل بسته به سال کارکرد و نحوه عمکلرد معمولا حدود 2 الی 3 سال می‌تواند دوام بیاورد. اما مسئله‌ای که وجود دارد مقاومت بدنه و سخت افزار و توانمندی‌های نرم افزاری آن نیز در این مسئله دخیل هستند. علاوه بر این توجه داشته باشید که پرچم‌داران برندهای به‌ نام جهانی با قابلیت‌های بسیاری که دارند می‌توانند عمر کمتری داشته باشند؛ همچنین گوشی‌های پرچمدار میان‌رده از طول عمر بیشتری برخوردارند. علت این مسئله مصرف بالای انرژی گوشی موبایل بالارده است، و هر چه گوشی از تکنولوژی بیشتری برخوردار باشد مجبور است انرژی بیشتری بسوزاند. در کنار این مسائل برخی از شرکت‌ها چون سامسونگ و اپل با عرضه زود به زود مدل‌های مختلف در رده‌های مختلف، انتظار عمومی را برای کارکرد طولانی مدت یک گوشی موبایل از بین می‌برند. در ادامه به بررسی عوامل تاثیرگذار بر عمر مفید گوشی و همچنین عوامل مرتبط با افزایش طول عمر گوشی موبایل می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

 

1. طول عمر باتری

باطری می‌تواند قلب تپنده گوشی موبایل شما باشد، چرا که انرژی کل دستگاه توسط باتری فراهم می‌شود. با این وجود باتری گوشی نیز به مراقبت‌هایی لازم دارد، مثلا محدوده شارژ گوشی باید بین 20 در صد و 80 درصد باشد، یعنی اگر به 20 درصد رسید شارژ شود و تا بیش از 80 درصد هم شارژ نشود. چنانچه باتری عمر مفید خود را از دست بدهد، انگار کل گوشی عمر مفیدش را از دست داده است. بنابر این سعی کنید برای حفظ گوشی و باطری آن از قرار دادن آن در مکان‌هایی با دمای بالا خودداری کنید. بعد از خرید گوشی، کالیبره کردن باتری گوشی موبایل را فراموش نکیند. معمولا باتری گوشی‌های موبایل تا حدود 1 سال به‌خوبی کار می‌کنند، در صورتی که پیش از یک سال با خللی مواجه شوند باید به کیفیت و سلامت آن شک کرد. اگر باتری گوشی شما نیاز به تعویض داشته باشد زودتر باید به تعویض آن اقدام کنید، زیرا علاوه‌بر تاثیر باتری روی عملکرد گوشی موجب خراب شدن آن نیز می‌گردد. توجه کنید که باطری با کیفیت و سالم را خریداری کنید. در نتیجه کاهش ظرفیت باتری می‌تواند یکی از مهم‌ترین هشدارها درباره سلامت و طول عمر گوشی موبایل شما باشد.

 

طول عمر باتری گوشی موبایل

 

2. مشکلات سیستم و عملکرد

با اینکه امروز از قطعات با کیفیت در ساختار گوشی‌های موبایل استفاده می‌کنند، اما قطعات سخت‌افزار گوشی‌های بالارده و پرچمدار از طول عمر بیشتری برخوردارند. اما توجه داشته باشید که هر سخت افزاری طول عمر مطلوب خود را دارد، و زمانی که کارآیی خود را از دست بدهد یا با مشکل مواجه بشود در نهایت روی عملکرد کلی و طول عمر مفید گوشی موبایل تاثیر می‌گذارد. همچنین توجه داشته باشید که مشکلات عملکردی تنها به هنگ کردن، کندی و لگ زدن و … محدود نمی‌شوند. این مسائل می‌توانند مانع اجرای برنامه‌ها شوند، اما اگر سخت افزار و قطعات کشش ران کردن برنامه‌ها را نداشته باشند، گوشی شما دیگر نمی‌تواند یک عملکرد معمولی داشته باشد. همچنین ممکن است در حین کار با گوشی موبایل ناگهان گوشی شما شروع کتد به خاموش‌ روشن شدن، این می‌تواند یک نشانه از نقص عملکردی نرم افزار گوشی شما باشد. در این حالت شما باید سعی کنید نرم افزارهای گوشی‌تان را به‌روز نگه دارید. چنانچه گوشی شما اعلان آپدیت‌ها را دریافت نکند، احتمالا گوشی به پایان عمرش نزدیک شده. شما باید مرتب حواستان به به‌روزرسانی‌های امنیتی و آپدیت اندروید گوشی‌تان باشد. همچنین اگر برنامه‌ای در گوشی شما اجرا نشود به رم و گرافیک گوشی فشار بسیار زیادی وارد می‌شود.

 

3. نمایشگر

نمایشگر نیز یکی از مهم‌ترین قطب‌های گوشی است. در ابتدای خرید گوشی موبایل، کیفیت و دقت نمایشگر در اوج خود است اما رفته‌ رفته به مرور زمان از دقت و کیفیت آن کاسته می‌شود. گاهی نیز ممکن است رنگ‌ها را با دقت به نمایش نگذارد، یا پیکسل‌های آن سوخته باشند. در بسیاری از موارد با شکستن صفحه نمایشگر یا خش برداشتن آن مجبور به خرید گوشی موبایل جدید می‌شویم،

البته که بخشی از قیمت گوشی به‌خاطر نمایشگر و ویژگی‌های آن است. بنابراین خراب بودن نمایشگر بر بخش‌های دیگر گوشی نظیر میکروفون، دوربین و اسپیکر نیز تاثیر می‌گذارد.

 

نمایشگر گوشی های هوشمند

 

چرا افزایش عمر مفید گوشی مهم است؟

همزمان با ارئه و عرضه‌ی مدل‌های مختلف گوشی‌های موبایل از سوی برندهای معتبر جهانی، قیمت روز گوشی در بازار ایران اجازه خرید گوشی های با کیفیت بالا و گران قیمت را نمی دهد. حتی گوشی‌های میان رده نیز به هزینه بسیاری برای خرید نیاز دارند. پس بهتر است به جای صرف هزینه بسیار برای خرید گوشی جدید به عوامل افزایس طول عمر گوشی توجه بیشتری کنیم.

 

ترفندهای افزایش عمر گوشی های موبایل

ترفندهای مختلفی برای افزایش طول عمر گوشی موبایل و جلوگیری از آسیب دیدن آن وجود دارد، اما علاوه بر سخت افزار باید متوجه نرم افزار نیز باشیم، سخت افزار و نرم افزار گوشی در کنار نحوه عملکرد و نگهداری ما طول عمر یک گوشی موبایل آیفون و اندروید را تضمین می‌کند. در ادامه به بخشی از راه‌حل‌های مطرح برای نگهداری بهتر از گوشی موبایل می‌پردازیم.

 

1. تاثیر مستقیم گلس بر افزایش طول عمر گوشی

اگر صفحه نمایش گوشی شما آسیب ببینید خیلی زود به سراغ گوشی دیگری خواهید رفت. پیشتر از هر چیزی بهتر ست با استفاده از یک گلس با کیفیت برای صفحه نمایشگر گوشی‌تان، خودتان را از دردسر تعمیر و تعویض و صرف هزینه‌های بسیار دور نگه دارید. این محصولات از اصابت ضربات مستقیم به برد گوشی نیز جلوگیری می‌کنند. همچنین خرید گلس در صورت آسیب دیدن بسیار با صرفه تر است.

 

2. نصب گارد و جلوگیری از خراب شدن گوشی

شما تا جایی که می‌توانید باید گوشی خود را از ضربه حفظ کنید، چه نمایشگر و چه بدنه. هرچند که گارد و محافظ به طور کامل نمی‌توانند مانع ضربات شوند اما احتمال آسیب جدی را کاهش می‌دهند. در پی اتفاقات روزانه تنها نصب یک گارد باکیفیت می‌تواند از بروز ضرر و زیان جلوگیری کند.

 

نصب گارد و جلوگیری از خراب شدن گوشی

 

3. پاک کردن برنامه‌ها و اطلاعات اضافه

اگر گوشی موبایل شما پر از برنامه‌های بلااستفاده است و همچنین از بهم ریختگی رنج می‌کشد زودتر آن را از شر برنامه‌های اضافی خلاص کنید. این مسئله موجب پر شدن رم شده و در نهایت باعث کندی و لگ شدن گوشی موبایل شما می‌گردد. همچنین اگر برنامه‌های اضافی در صفحه اصلی گوشیتان باز باشد، موجب افزایش مصرف برق گوشی خواهد شد. در نتیجه با خراب شدن باتری و کاهش طول عمر گوشی مواجه خواهیم شد. چنانچه اطلاعات بی‌مورد زیادی در گوشی داشتید خیلی زود به حذف همه‌ی آن‌ها اقدام کنید.

 

4. عدم آپدیت گوشی‌های قدیمی برای افزایش طول عمر

چنانچه گوشی شما از مدل‌های قدیمی‌تر برندهای معتبر جهانی باشد با آپدیت کردن با نقص در کارآیی مواجه می‌شود که در نهایت نیز موجب کاهش طول عمر باتری و گوشی می‌شود. گوشی‌های مخصوصا گوشی موبایل سامسونگ و اپل با آپدیت شدن نتیجه خوبی به دست نمی‌دهند. به این خاطر که با آپدیت سیستم عامل بسیاری از برنامه‌ها به قدرت پردازش بیشتری لازم دارند و رد صورتی که گوشی توان آن را نداشته باشد هنگ کرده و کند می‌شود. حتی مدت زمان نگهداری شارژ آن نیز کاهش می‌یابد و این یعنی خطر جدی برای باتری.

 

5. سالم نگه داشتن باتری

اهمیت شارژ باتری برای عملکرد مطلوب گوشی و افزایش طول عمر آن بسیار بالاست. هرچند که در حال حاضر گوشی‌های جدید متناسب با تکنولوژی روز از شارژ بیش از حد دستگاه جلوگیری می‌کنند؛ اما همچنان نحوه استفاده می‌تواند به باتری گوشی صدمه بزند. چنانچه گوشی موبایل را بدون شارژ بگذارید یا از شارژ پر کنید (20 در صد الی 80 درصد) آسیب جبران ناپذیری به گوشی خود وارد می‌کنید در این حالت پس از 500 بار شارژکردن، ظرفیت باتری گوشی به تدریج کاهش پیدا می‌کند.

 

6. خاموش کردن و افزایش طول عمر گوشی

شاید تا به حال نمی‌دانستید که تا چه اندازه روشن بودن طولانی مدت گوشی می‌تواند برای سی‌پی‌یو، مادربورد اصلی و باتری ایجاد خطر کند. پس بد نیست هرچند وقت یکبار حتی برای چند دقیقه هم که شده گوشی موبایل را خاموش کنیم زیرا این حرکت تاثیر مستقیم بر افزایش طول عمر گوشی دارد. برای مثال دستگاه‌هایی ماند لپ تاپ هیچگاه به طور کامل روشن نمی‌مانند، زیرا صاحبان آن از ضعف عملکرد لپ تاپ در طولانی مدت هراس دارند. پس گوشی موبایل که مانند یک سیستم کوچک عمل می‌کند به‌خاطر کارکرد طولانی مدت و بدون توقف، با نقصان روبه‌رو می‌شود.

 

7. مراقبت از گوشی در حین فعالیت و ورزش

با تهیه کیف‌های مخصوص گوشی از قرار دادن آن در جیب اجتناب کنید چرا که اگر گوشی موبایل ضد آب نباشد، رطوبت حاصل از تعریق می‌تواند به آن آسیب بزند. همچنین، در حین فعالیت امکان پرت شدن و ضربه خورد آن وجود دراد که این مسائل می‌تواند سلامت و طول عمر گوشی را تهدید کند.

 

مراقبت از گوشی در حین فعالیت و ورزش

 

8. پاکسازی گوشی با استفاده از آنتی ویروس

یکی از جدی‌ترین خطرات هر گوشی اندرویدی ورود ویروس و بدافزار به درون برنامه اصلی گوشی موبایل است. ویروس‌ها منابع سخت افزاری گوی‌ها را مختل کرده و مانع کاهش عمر گوشی خواهند شد، آن‌ها برای انجام عملیات پیچیده طراحی می‌شوند. بنابراین پاکسازی گوشی یکی از راه‌های افزایش طول عمر گوشی است. در صورتی که برنامه‌ای جدید نصب کردید یا فایل و تبلیغات تازه‌ای دریافت کرید و گوشی بشدت داغ شد درست همان لحظه باید گوشی را اسکن کنید.

 

9. عدم نصب برنامه‌هایی که موجب داغ شدن بیش از حد گوشی می‌شوند

بهتر است برای سلامت همیشگی گوشی موبایلتان آن را از تمام چیزهایی که باعث داغ شدنش می‌شود دور نگه دارید. برای مثال، بازی‌های ویدیویی که بی‌وقفه در دستگاه ران می‌شوند، افزایش طول عمر گوشی را به خطر انداخته و با مصرف مقدار بسیار زیادی شارژ موجب کاهش طول عمر آن می‌شوند. با وجود اینکه گوشی‌های نسل جدید مختص بازی ساخته می‌شوند اما پیکار طولانی با گوشی بسیار مخاطره آفرین است. داغ شدن دستگاه‌های دیجیتال و الکترونیکی در حالت کلی بسیار جدی است، آن را دست کم نگیرید.

 

10. مراقبت از گوشی در حین رانندگی با استفاده از لوازم جانبی مناسب

گوشی موبایل همواره دم دست است و در حین رانندگی نیز جایی قرار می‌گیرد تا پیش چشم و قابل دسترسی باشد. بنابراین باید در محل امنی قرار بگیرد تا آسیب نکند، با جسم سخت و تیز برخورد نکندف پرت نشود. بنابراین استفاده از استند در ماشین برای نگهداری گوشی بهترین راه برای چلوگری از آسیب دیدن آن است. همچنین اگر گوشی موبایل خود را در ماشین شارژ می‌کنید بهتر است از یک شارژر فندکی اصل و با کیفیت استفاده کنید تا باتری گوشی آسیب نبیند.

تمامی حقوق این سایت متعلق به گوشی می باشد و تمامی حقوق آن محفوظ می باشد
طراحی و برنامه نویسی کیان تجارت