ترفندهای کالیبره کردن باتری گوشی های هوشمند

ممکن است گوشی شما پس از مدت زمان نه چنان زیادی با عدم دقت در نمایش میزان شارژ باتری گوشی مواجه شود. مسئله اصلی در استفاده از محصولات به نسبت قدیمی‌تر است که با وجود تمام نشدن باتری؛ گوشی موبایل خود به خود خاموش می‌شود. این مشکل زمانی به وجود می‌آید که باتری از حالت کالیبره خارج می شود که باید مجددا آن را راه اندازی کرد. در ادامه به جزئیات بیشتری از کالیبره کردن باتری گوشی موبایل خواهیم پرداخت.

 

منظور از کالیبره کردن باتری گوشی موبایل چیست؟

در زمان حال بیشتر تبلت‌ها و گوشی‌های اندرویدی از باتری‌های لیتیوم یونی ساخته شده‌اند. هرچه بیشتر از عملکرد و عمر باتری گوشی‌تان می‌گذرد، باتری در نگهداری شارژ ناتوان‌تر می‌شود حتی اگر گوشی موبایل باتری قوی باشد. البته این در حالی است که در صورت بروز مشکلی اینچنینی، گوشی قادر به نشان دادن این فرسایش نیست. در صورتی که بین میزان واقعی بازمانده شارژ باتری و مقداری که گوشی نمایش می‌دهد، تفاوت باشد شما گمراه خواهید شد. در واقع همه ما می‌دانیم که باتری‌ها ظرفیت مشخصی دارند و حتی ممکن است برخی گوشی های موبایل در یک روز به چندبار شارژ کردن نیاز داشته باشند. موضوع اصلی و مهم این است که سیستم نمایش دهنده شارژ باتری گوشی، سیستم عامل گوشی موبایل شما است. در حافظه سیستم عامل اندروید فایلی موجود است که ظرفیت باتری و اطلاعات دیگر مربوط به آن را در قالب یک فایل ذخیره می‌کند. در واقع سیستم عامل اندروید در خواندن اطلاعات مرتبط با شارژ باتری دچار اختلال می‌شود، برای مثال بر روی صفحه گوشیتان 100 درصد شارژ نمایش داده می‌شود، در صورتی که شارژ واقعی باتری برابر با 80 درصد است. شما درست زمانی متوجه این موضوع خواهید شد که در مدت زمان کوتاهی درصد نمایش باتری با افت و کاهش روبه‌رو شود و در اصطلاح باتری‌خیلی زود خالی شود. البته ناگفته نماند که باتری گوشی‌های اندروید پس از بارها شارژ شدن ضعیف شده و ظرفیت اولیه خود را از دست می‌دهند. پس برای آن که بتوان از میزان دقیق شارژ موجود در باتری اطلاع داشت، باید باتری گوشی را کالیبره کرد.

بهترین زمان کالیبره کردن باتری

بهترین زمان کالیبره کردن باتری

بهترین زمان ممکن برای کالیبره کردن باتری زمانی است که باتری گوشی موبایل از لحاظ ظاهری با مشکلاتی از قبیل بادکردگی، شکستگی فلت و ... مواجه نشده باشد. البته چنانچه سیستم عامل گوشی کارکرد درستی دارد شارژ باتری را به درستی نشان می‌دهد، نیازی به کالیبره کردن باتری گوشی نیست. همچنین در صورتی که مدت زمان زیادی از گوشی یا تبلت‌تان استفاده نکرده‌اید بهتر است قبل از استفاده و کار با آن‌ها عمل کالیبراسیون را انجام دهید. البته در نظر داشته باشید که اگر شارژ گوشی شما در طول یک روز از 90 درصد به 10 درصد رسیده باشد، یک روند طبیعی مطابق با عملکرد گوشی شما است. همچنین در نظر داشته باشید که کالیبره کردن بیش از حد نیز برای باتری و دستگاه شما خطرناک است و ممکن است باعث کاهش عمر آن شود. پس بهتر است حتما پیش از امتحان کردن، تنظیمات کارخانه را چک کرده و از خرابی باتری و بررسی کابل شارژ، شارژر گوشی موبایل، پورت گوشی‌تان اطمینان کسب کنید.

 

نکاتی که قبل از کالیبره کردن باتری باید بدانید

پیشتر از هرچیزی در صورتی که احساس کردید در روند کار با گوشی‌تان با مشکل مواجه شده‌اید بهتر است با مراجعه به متخصصان باتری آن را تعویض کنید. البته چنانچه باتری گوشی موبایل شما قابل تعویض است، حتما باتری آن را عوض کنید تا مشکل مدنظر را فقط با تعویض باتری حل کنید. البته بیشتر گوشی موبایلی که امروزه در بازار موجود است از بدنه‌ای یکپارچه برخودارند و نمی‌توان با تعویض باتری به حل این مشکل پرداخت؛ زیرا درواقع امکان جداسازی باتری از بدنه وجود ندارد. البته شما باید در نظر داشته باشید که گاهی نیز کالیبره کردن باتری گوشی نتیجه نخواهد داد.

چنانچه که با آپدیت نرم‌افزار جدیدی در گوشی موبایلتان؛ دستگاه با اختلال روبه‌رو شده ممکن است که نقصان‌های آن به خاطر مشکلات نرم‌افزاری باشد. در این مواقع پسندیده است تا زمان انتشار آپدیت جدید توسط شرکت سازنده صبوری کنید تا مشکل به وجود آمده حل شود.

 

نکاتی که قبل از کالیبره کردن باتری باید بدانید

 

کد تست باتری گوشی های موبایل اندروید

تست باتری اندروید هم برای گوشی موبایل شارژ سریع و هم برای گوشی های شارژ معمولی با استفاده از کدهای دستوری مختلفی صورت می‌گیرد. البته این یکی از روش‌های ارائه شده است. سیستم عامل اندروید از چند کد پنهان برخوردار است که با شماره‌گیری این کدها می‌توانید برای بررسی اطلاعات باتری خود اقدام کنید. در واقع این کدها برای استفاده توسعه دهندگان و جهت دسترسی سریع و راحت به اطلاعات نه چندان ضروری کاربر نهایی در نظر گرفته شده است. یک کد ویژه می‌تواند اطلاعات مرتبط با گوشی، باتری و آمار مربوطه را نشان دهد اما در نظر داشته باشید که ممکن است کد تست باتری اندروید برای هر گوشی اندرویدی عمل نکند.

در مرحله اول با بازکردن صفحه شماره گیر، کد * #* #4636 #* #* را شماره‌ گیری کنید. یک منوی جدید مقابل شما باز خواهد شد که با کلیک روی «Battery Information» می‌توانید از سلامت باتری گوشی موبایلتان آگاه شوید. در صورتی که باتری گوشی ایرادی نداشته باشد وضعیت آن در حالت «Good» نشان داده خواهد شد.

 

نحوه کالیبره کردن باتری گوشی موبایل سامسونگ

چنانچه قصد کالیبره کردن گوشی موبایل سامسونگ را داشته باشید و نخواهید دستگاه را روت کنید، در ابتدا باید با فعالیت در گوشی شارژ آن را به صفر برسانید تا گوشی خاموش شود. بعد از چند دقیقه مکث، گوشی را روشن کرده و با فعالیت مجدد دستگاه را خاموش کنید. در همین حالت که گوشی خاموش است آن را به شارژ وصل کنید. حتی اگر گوشی پس از شارژ شدن روشن شود باید آن را خاموش کنید. اما گوشی موبایل باید به 100 درصد شارژ برسد البته در همان وضعیت خاموش. سپس گوشی را از شارژ دربیاورید و آن را روشن کنید. پس از روشن شدن گوشی باید مقدار شارژ باتری اندازه‌گیری شود، در صورتی که شارژ باتری موبایل از 1000 درصد کمتر بود شارژ را مجددا وصل کنید؛ این‌بار نیز باید به 100 درصد برسد. پس از اینکه گوشی کاملا شارژ شد، آن را از کابل جداکرده و گوشی را ری‌استارت کنید. این مراحل پس از هربار بررسی شارژ باتری گوشی در صورتیکه کمتر از 1000 باشد، باید مجددا تکرار شود.

در این صورت شما باید با تکرار عمل شارژ آن را به 100 درصد برسانید. این روش شاید کمی خسته‌کننده به نظر برسد اما این روش برای کالیبره کردن گوشی کافی است.

 

نحوه کالیبره کردن باتری گوشی موبایل سامسونگ

 

کالیبره کردن باتری گوشی‌های روت شده

تقریبا می‌توان گفت که مراحل کالیبره کردن در گوشی‌های روت شده نیز مانند گوشی‌های روت نشده است. شما در واقع باید مطابق با شیوه قبل پیش بروید. پس از آن که از 100 درصد بودن باتری گوشی مطمئن شدید؛ با دانلود برنامه Battery Calibration نرم افزار را خیلی سریع اجرا کنید و روی Battery Calibration با انگشت ضربه بزنید. پس از کالیبره شدن باتری از گوشی یا تبلت خود استفاده کنید تا شارژ دستگاه بطور کامل تخلیه شود و گوشی خاموش شود. در مرحله آخر شما باید در همان حالت خاموش گوشی را به شارژ وصل کنید. مراحل کالیبره کردن دیگر تمام شده است.

 

نحوه کالیبره کردن باتری

در ابتدا قفل گوشی موبایل را بردارید و سپس باتری به 100 درصد شارژ برسانید. سپس در قسمت شماره‌گیری کد 0228#* را وارد کنید. پس از این مراحل با فشردن انگشت روی عبارت QUICK START در پایین صفحه و تایید OK گوشی restart خواهد شد. در صورتی که گوشی مجددا روشن نشد خودتان گوشی را restart کنید.

در صورتی که شما به درستی گوشی را کالیبره کرده باشید، درصد باتری باید کمتر دیده شود برای مثال حدود 90 تا 98 درصد را نمایش می‌دهد. در این صورت کالیبره شدن گوشی موبایل به درستی انجام شده و پس از این باید دستگاه را شارژ کنید.
اما چنانچه درصد شارژ باتری گوشی موبایل 100 درصد دیده شود، شما باید این عمل را چند دفعه تکرار کنید تا درصد شارژ باتری از 100 درصد کمتر نشان داده شود. پس از انجام مراحل فوق؛ با 100 درصد شدن شارژ باتری، شما توانستید باتری گوشی‌تان را کالیبره کنید. در ادامه نیز با افزایش عمر باتری، شارژرسانی آن نیز افزایش می‌یابد.

 

نحوه کالیبره کردن باتری

 

نتیجه‌گیری‌

ممکن است باتری گوشی پس از مدتی کار کردن با کندی مواجه شود یا در نمایاندن مقدار شارژ موجود دستگاه با مشکل روبه‌رو باشد؛ در این صورت یکی از احتمالات نقصان باتری است. بهتر است هنگام خرید گوشی موبایل، در مورد نحوه کالیبره کردن گوشی سوال کنید. در ادامه روند این مشکل با خاموش شدن دستگاه مواجه می‌شویم. همچنین ذخیره شارژ باتری نیز با سرعت زیادی مصرف می‌شود. اگر زمانی مشاهده کردید که گوشی‌تان حداقل 10 در صد شارز دارد اما خود به خود و ناگهانی خاموش شده است حتما بخشی از باتری گوشی موبایل شما از بین رفته و گوشی نیاز به کالیبره کردن دارد.البته بسیاری نیز این مشکل را با تعویض باتری برطرف می‌کنند اما روش کالیبره کردن برای نسل جدید گوشی‌ها که از باتری‌های قابل انفکاک برخوردار نیستند، مناسب است.‌ توجه داشته باشید چنانچه مشکلی در حین شارژکردن به وجود آمد، شما حتما باید با بررسی آداپتور شارژ، کابل شارژ و درگاه شارژ از درستی عملکرد و سلامت آن‌ها مطمئن شوید.

تمامی حقوق این سایت متعلق به گوشی می باشد و تمامی حقوق آن محفوظ می باشد
طراحی و برنامه نویسی کیان تجارت