چگونه امنیت گوشی را تامین کنیم؟

استفاده از گوشی موبایل در جهان امروز دیگر از تماس و پیام و حتی ایمیل ساده نیز گذشته است، در دنیای امروز گوشی موبایل حکم دفترچه کوچک شخصی افراد را دارد که همه‌جا همراه فرد است و حتی زمان را برای اشخاص تعریف می‌کند. شما تمام اکثر کارهای روزمره، کاری، تحصیلی، آموزشی و ... را با گوشی موبایل دنبال می‌کنید، پس حفظ همچنین چیزی باید برایتان مهم باشد. تا به حال به این فکر کرده‌اید که در ازای این همه استفاده، به طور اختصاصی برای حفظ امنیت گوشی‌تان چه کاری انجام داده‌اید؟ یا فقط سعی کردید آن را از دسترس دیگران یا افراد ناشناس دور کنید؟ اگر تا به حال به این مسئله خیلی مهم فکر نکرده بودید دیگر مهم نیست، از حالا می‌توانید گوشی موبایلتان را امن نگه دارید و از دستبرد افراد و بدافزارها حفظ کنید. در ادامه این مطلب به ارائه راهکارهای حفظ امنیت گوشی خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

 

راهکارهای حفظ امنیت گوشی موبایل

از جمله کارهایی که برای حفظ امنیت گوشی می‌توانید انجام دهید، تعیین رمز برای قفل صفحه نمایش است؛ در واقع بدون مشخص کردن رمز، دسترسی به اطلاعات گوشیتان توسط اشخاص دیگر بسیار راحت است. بعد از خرید گوشی موبایل و جایگذاری سیم کارتها در آن متوجه خواهید شد که سیم‌کارت‌ها به صورت پیش فرض با رمزگذاری حفاظت می‌شوند، در صورتی که بخواهید این امکان را برای گوشی موبایلتان فعال کنید درابتدا باید به قسمت تنظیمات گوشی رفته و سپس با انتخاب گزینه Security، گزینه SIM lock را انتخاب کنید تا سیم‌کارت شما قفل شود. به همین منوال می‌توانید در تنظیمات صفحه نمایش نیز با انتخاب گزینه Screen Lock آن را قفل کنید. با انجام این کارها تنها کسانی می‌توانند به گوشی موبایل شما دسترسی داشته باشند که از پسورد، کد یا الگوی شما باخبر باشند.همچنین گوشی‌های موبایل جدیدتر، از سنسور اسکنر اثر انگشت برخوردارند که با استفاده آن نیز می‌توان امنیت گوشی موبایل را افزایش داد.

 

راهکارهای حفظ امنیت گوشی موبایل

 

اجتناب از Jailbreak یا Root کردن گوشی موبایل

اگر برای جیلبریک یا روت کردن گوشی موبایل آیفون یا اندروید خود هدف خاصی را دنبال می‌کنید، حتما باید در جریان دو نکته اساسی باشید. نکته اول این که درست است که این کار باعث آزادی بیشتر دستگاه شما می‌شود و گوشی موبایلتان را از بسیاری تهدیدها رها می‌کند اما روت کردن و جیلبریک کردن موجب آسیب پذیری گوشی موبایلتان می‌شود، دومین نکته اینکه شما نمی‌توانید آپدیت‌های جدید iOS یا Android را دریافت کنید زیرا در این حالت گوشی موبایل شما در حالت پشتیبانی نشده قرار دارد و نمی‌توان متناسب با آپدیت برنامه پیش رفت. با روت و جیلبریک کردن گوشی شما می‌توانید تنظیمات گوشی موبایلتان را شخصی سازی کنید، و همچنین می‌توانید برخی از برنامه‌ها را نیز نصب کنید اما برنامه‌هایی احتمالا از نرم‌افزار‌های مخرب پشتیبانی می‌کنند.

 

فعال کردن گزینه جلوگیری از سرقت

اگر هم امینت گوشی‌تان با سرقت و دزدی به خطر افتاده و شما نی مدانید گوشی موبایلتان کجاست بهتر است از با روشن کردن تشخیص موقعیت مکانی بتوانید گوشی موبایلتان را پیدا کنید. در واقع با روشن بودن موقعیت مکانی و با استفاده از اکانت گوگل‌تان می‌توانید گوشی گم‌شده یا دزدیده شده‌تان را پیدا کرده و از دور اطلاعات آن را پاک کنید. البته شما پیش از گم شدن آن باید گزینه Location را در قسمت تنظیمات گوشی فعال کرده باشید. سپس باید تنظیمات و Find my device را برگزینید. همچنین در شرایط حساس نیز می‌توانید وارد سایت https://accounts.google.com شده و با حساب کاربری‌تان گوشی موبایلتان را ردیابی کنید.

 

فعال کردن گزینه جلوگیری از سرقت

 

به‌روز رسانی و آپدیت سیستم عامل

یکی از راهکارهای مهم برای حفظ امنیت گوشی موبایل، آپدیت تمامی برنامه‌ها و سیستم عامل گوشی موبایل است. در واقع شما باید از زمان آپدیت‌ها اطلاع داشته باشید تا بلافاصله برنامه‌ها و نرم افزار گوشی موبایل خود را آپدیت کنید. از جمله نکات مثبت آپدیت‌های جدید، ارائه امکانات جدید و از میان برداشتن باگ‌های امنیتی زا سوی توسعه‌دهندگان است. در صورتی که اندروید با نسخه جدیدی ارائه شود اعلان این پیام برای شما راسال خواهد شد. حتی بهتر این است که گزینه آپدیت اپ‌ها فعال باشد، برای انجام این کار می‌توانید از منوی تنظیمات گزینه آپدیت خودکار هنگام اتصال به WiFi را فعال کنید.

 

اپلیکیشن‌ها را فقط از پلی استور و اپ استور دانلود کنید

گوگل پلی استور فروشگاه رسمی اندروید و اپ استور فروشگاه رسمی IOS است، شما اپ‌های امن برای گوشی موبایل سامسونگ یا گوشی موبایل شیائومی، گوگل و... را فقط از این فروشگاه می‌توانید تهیه کنید. سعی کنید از بارگذاری از سایت‌‌های چندان شناخته نشده دوری کنید چرا که احتمال دارد گوشی موبایلتان ویروسی شود. در حالت کلی برای حفظ امنیت گوشی موبایل باید از نصب برنامه‌هایی که منبع نامطمئنی دارند دوری کنید. با مراجعه به بخش امنیت در قسمت تنظیمات می‌توانید این موارد را کنترل کنید. همچنین در گوشی موبایل اندروید 8 به بالا نیز باید با مراجعه به بخش تنظیمات، گزینه برنامه‌ها را باز کنید. سپس به قسمت Special Access رفته و گزینه Install unknown apps را بیابید. در این قسمت تمامی نرم افزارهایی که تاکنون نصب کردید را نیز می‌بینید، پس از بررسی برنامه‌ها می‌توانید گزینه Allowed را متوقف کنید. توجه داشته باشید که به علت تحریم بودن محصولات هوآوی، برای آپدیت و نصب نرم افزارهای گوشی موبایل هوآوی باید به صورت اختصاصی هوآوی اکانت بسازید و در فضای مخصوص هوآوی برنامه‌هایتان را به‌روز رسانی کنید.

 

توجه به مجوزها برای تأمین امنیت گوشی اندرویدی

در گوشی موبایل اندروید هر برنامه‌ای قصد نصب کردنش را داشته باشید به چند مجوز نیاز دارد، به همنی خاطر برای نصب هر برنامه‌ باید به مجوزهای مورد نیاز آن توجه کنید. البته این اطلاعات در زیر جزئیات مربوط به برنامه در گوگل پلی استور قابل مشاهده هستند. همچنین برخی از این برنامه‌ها نیازی به اتصال اینترنتی ندارند، بنابر این می‌توانید با مراجعه به تنظیمات و انتخاب گزینه Apps، App Authorization یا مجوز اپیلیکیشن را لغو کنید.

 

رمزگذاری و تأمین امنیت گوشی موبایل اندرویدی

برای حفظ امینت گوشی به صورت صد در صدی شما باید خودتان رمزگذاری گوشی موبایل را فعال کنید، تا در صورتی که گوشی‌تان در دسترس کسی قرار گرفت خیالتان از بابت ایمیل‌ها، مخاطبان و داده‌های شخصی راحت باشد. برای این کار می‌توانید با مراجعه به بخش تنظیمات دستگاه؛ گزینه رمزگذاری را فعال کنید. برای این کار در ابتدا به تنظیمات (Settings) و بعد وارد قسمت رمزگذاری (Encryption) شوید و گزینه رمزگذاری برای گوشی (Encrypt Smartphone) را انتخاب کنید.

 

رمزگذاری و تأمین امنیت گوشی موبایل اندرویدی

 

استفاده از اپلیکیشن به جای مرورگر

برای انجام کارهای بانکی و حساب شخصی و مواردی که با سهام سر و کار دارند و کارهایی که اطلاعات بسیاری را بین گوشی موبایل و اینترنت تبادل می‌کنند بهتر است از اپلیکیشن مطمئن به جای مرورگر استفاده کنید. البته برخی از نهادهای مالی بزرگ اپ‌های مخصوص خود را برای انجام چنین معاملاتی در گوشی موبایل آیفون و اندروید عرضه کرده‌اند. علاوه بر این چند نمونه از این اپلیکیشن‌ها عباتند از: Bank of America ،Vanguard ،Scott Trade و Mint Chase. اپلیکیشن‌های رسمی از ویژگی‌های امنیتی بسیاری برخوردارند که کار با آن‌ها موجب حفظ امنیت گوشی شما نیز می‌شود.

 

حواستان به وایرلس و بلوتوث روشن باشد

هرگاه به یک شبکه‌ی وایرلس عمومی و نامطمئن متصل شوید در واقع در حال آمار دادن به هکرها هستید، آنها از طریق شبکه می‌توانند اطلاعات شما را به طور کلی بررسی کنند. در واقع هکرها با وصل شدن به اینترنت و شبکه شما می‌توانند اطلاعاتتان را به سرقت ببرند. بنابراین بهتر است وقتی که در بیرون از خانه قرار می‌گیرید، وایرلس و بلوتوث خود را خاموش کنید و تا زمانی که ممکن بود از اینترنت 3G و 4G استفاده کنید.

بلوتوث زمانی مهم می‌شود که دیگران از فعالیت بلوتوثی شما مخصوصا وقتی که به هدست وصل هستید مطلع شوند. البته وقتی درباره بلوتوث حرف می‌زنیم، می‌بینیم که هک شدن از این طریق کمتر اتفاق می‌افتد. اما در صورتی که بلوتوث روشن و قابل مشاهده باشد، راهی برای هکر‌ها ایجاد می‌کند تا بتوانند داده‌هایی را که بین دستگاه بلوتوثی و تلفن شما در تعامل هستند را ببینند.

 

سرقت اطلاعات از گوشی

 

انتخاب رمز برای برنامه‌های دستگاه آیفون

تمامی مواردی که در بالا ذکر گردید برای گوشی موبایل آیفون نیز کاربرد دارد؛ با وجود سیاست‌های اپل فراموش نکنید که انتخاب رمز برای افزایش امنیت گوشی‌ موبایل اپل نیز ضروری است. حتما برای برنامه‌های خود رمز بگذارید تا در صورتی که شخصی به رمز دستگاه شما دست پیدا کرد، نتواند وارد برنامه‌های خصوصی مهم‌تان شود.

 

فعالسازی قابلیت حذف خودکار اطلاعات اپل

فعالسازی قابلیت حذف خودکار اطلاعات در گوشی های آیفون از دیگر روش‌هایی است که باعث افزایش امنیت آیفون و آیپدهای اپل شده است. در صورتی که این قابلیت را فعال کنید. ده بار رمز را اشتباه وارد کنید، اطلاعات دستگاه حذف خواهد شد. البته این کار با فاصله زمانی صورت می‌گیرد؛ مثلاً بعد از وارد کردن چند رمز اشتباه در یک دقیقه دیگر امکان امتحان مجدد ندارید. در واقع هر چه به دهمین بار وارد کردن رمز نزدیک می شوید، زمان بیشتری بین وارد کردن رمزها وقفه می‌اندازد و تا طی نکردن این زمان‌ها شما اجازه وارد کردن رمز را به صورت مجدد ندارید.

برای این که بتوانید این امکان را در گوشی موبایل آیفون فعال کنید باید در ابتدا وارد قسمت تنظیمات گوشی موبایل آیفون شوید. سپس با انتخاب گزینه Touch ID & Passcode، قابلیت پسوردگذاری گوشی اپل را فعال کرده و سپس باید گزینه Erase Data را فعال کنید.

 

استفاده از Application Permissions

در صورتی که برنامه‌ای نصب کرده باشید که به به اطلاعات و لیست مخاطبین شما دسترسی دارد، می‌توانید برنامه مدنظر را حذف کرده یا دسترسی به بخش مرتبط با لیست مخاطبین را غیرفعال کنید. برای اطلاع از دسترسی همه‌ی نرم افزارهای گوشی موبایل و یا غیر فعال کردن بعضی از قسمت‌ها، استفاده از این امکان بسیار مناسب است. در واقع این قابلیت خود یکی از موارد حفظ امنیت موبایل است که استفاده از آن بسیار آسان است. در ابتدا به قسمت تنظیمات گوشی رفته و سپس گزینه برنامه‌ها را انتخاب نمایید. بعد از این که وارد شدید نام اپلیکیشن مد نظر را به یاد داشته و گزینه Permissions را انتخاب نمایید. سپس می‌توانید از وضعیت دسترسی آن اپلیکیشن آگاه شوید. شما می‌توانید هر یک از دسترسی‌هایی که ضروری نیستند را غیرفعال کنید.

 

معرفی چند نمونه گوشی موبایل ایمن

در میان گوشی‌های به‌روزی که دنیای تکنولوژی برای ما به ارمغان آورده، گوشی‌هایی نیز وجود دارند که خطر احتمال هک و دستبرد حریم خصوصی را به صفر می‌رسانند. این گوشی‌ها علاوه بر برخوداری از فناوری پیشرفته، قابلیت‌ها و امکانات سرآمد و روز دنیای تکنولوژی از ایمنی و امنیت بالایی برخوردارند، حتما تاکنون نام این گوشی‌ها را شنیده‌اید. نکته مهمی که حائز اهمیت است که بدانید تاثیر امنیت بر روی قیمت گوشی موبایل است. گوشی هر چه امن تر باشد طبیعتا گران تر است. در این بخش چند نمونه از گوشی‌های موبایل ایمن و پیشرفته را معرفی خواهیم کرد.

 

معرفی چند نمونه گوشی موبایل ایمن

 

  • گوشی موبایل iPhone 13 Pro Max

شرکت اپل یکی از برندهایی است که در طی سال‌های متوالی توانست با ایجاد امنیت فوق العاده گوشی موبایل آیفون اعتماد مشتریان را به خود جلب کند. با این وجود شرکت هکری NSO Group خاطر نشان کرده که حتی اپل هم نقطه ضعف‌های خاص خودش را دارد.

در حالت کلی گوشی موبایل آیفون 13 پرو مکس در سطح بالایی می‌تواند از اطلاعات شما محافظت کند و حریم شخصی گوشی‌تان را امن نگه دارد. همچنین در نظر داشته باشید که شرکت اپل در آخرین آپدیت iOS 15 اپل قابلیت‌های بسیار زیادی را برای تثبیت این مورد مهم به کاربران ارائه کرده است.

یکی از بهترین قابلیت‌هایی که امنیت آیفون 13 پرو مکس را در بسیاری پشتیبانی می‌کند، قابلیت iCloud Private Relay است که به کاربران این امکان را می‌دهد که بدون رصد شدن توسط دیگر وبسایت‌ها، به جستجو در اینترنت بپردازند. اپل همچنان ازسیستم عامل iOS 14 به بعد تمامی اپلیکیشن‌های موجود در اپ استور را وادار کرده تا پیش از انجام هر کاری که اطلاعات کاربرِ دخیل است، ابتدا اجازه دسترسی داده شود. این در حالی است که شرکت فیس‌بوک ادعا کرده این تصمیم طبق برآورد خودش حدود 10 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت. اپل با اضافه کردن Face ID امنیت گوشی موبایل آیفون را بیشتر از پیش ارتقا داده است. گزینه Find My Feature در آیفون به کاربران اجازه می‌دهد تا در صورت گم شدن دستگاه یا دزدی گوشی موبایل بتوانند آن را ردیابی کرده و از سرقت اطلاعات خود جلوگیری کنند.

 

  • گوشی موبایل Google Pixel 6

بسیاری از کاربران و منتقدین بر این باورند که گوشی‌های موبایل اندروید به عنوان امن‌ترین گوشی‌ها چندان گزینه مناسبی نیستند، اما اگر گزینه دیگری جز آن نداشتید گوشی هوشمند گوگل Pixel 6 بهترین انتخاب برای شما است. شرکت گوگل مدعی است که این سری گوشی موبایل زمان دریافت آپدیت‌های امنیت در میان اولین‌ها و بهترین‌ها است. همچنین شرکت گوگل اعلام کرده است که این گوشی آپدیت‌های جدید و به روز را حداقل تا 5 سال دریافت کرده و به همین مدت نیز می‌تواند قابلیت‌های امنیت را اجرا ‌کند. علاوه بر این نیز شرکت گوگل از قابلیت چند لایه‌ای برای سری گوشی موبایل Pixel 6 استفاده می‌کند. این شرکت برای این کار از چیپست اختصاصی خود به نام Google Tensor استفاده کرده است. پردازنده‌های ARM در این گوشی موبایل از تکنولوژی Trust Zone استفاده می‌کنند تا اطلاعات مهم و اساسی را در قسمت امن‌تری از گوشی نگهداری کنند.

 

  • گوشی موبایل Purism Librem 5

گوشی موبایل Purism Librem 5 با در نظر گرفتن امنیت سیستم عامل و طراحی ساخته شده، در واقع این گوشی به طور پیش فرض دارای سیستم حفاظت از حریم خصوصی است، همچنین از یک سیستم عامل اختصاصی امن برخوردار است که PureOS نام دارد. در واقع سیستم عامل PureOS از هیچکدام از سیستم عامل‌های iOS و Android پشتیبانی نمی‌کند، علاوه بر این نیز رایگان و متن باز شناخته شده است. در صورتی که بخواهید با این گوشی کار کنید مجبور به استفاده از سیستم عامل PureOS نیستید و می‌توانید سیستم عامل GNU/Linux را جایگزین این سیستم عامل است. ناگفته نماند که PureOS بر پایه DebianOS طراحی شده است. این گوشی موبایل در کنار بدنه خود از سه دکمه تفکیک شده برخوردار است، که هر یک از اینها دوربین و میکروفون، وای فای، مودم و بلوتوث را به صورت سخت‌افزاری کنترل می‌کنند. این گوشی موبایل از یک باتری 3500 میلی آمپر ساعتی برخوردار است که حتی قابلیت تعویض توسط کاربر نیز دارد. در کنار دیگر تکنولوژی‌های این دستگاه، یک دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی قرار دارد. همچنین Purism Librem 5 از 32 گیگابایت حافظه داخلی پشتیبانی می‌کند که البته این مقدار حافظه را می‌توان با استفاده از یک رم MicroSD تا 2 ترابایت افزایش داد.

 

  • گوشی موبایل Sirin Lab Finney

این گوشی که از جذابیت ساختاری بالا برخوردار است، به عنوان یک گوشی با امنیت نیز شناخته شده است. شرکت تولید کننده آن برای این مدل خود حاشیه بزرگ و یک ناچ نه چندان معمول در نظر گرفته است. قسمت پشتی این گوشی موبایل از یک صفحه متحرک برخوردار است که برای کیف پول ارز دیجیتال در این قسمت جای گیری شده است. علت اصلی امنیت این گوشی جنبه‌ی کاربردی آن است که به عنوان یک گوشی هوشمند بلاک‌چین طراحی شده که از مفاد امنیت سایبری همراه با سیستم پیشگیری از مداخله تمام وقت پیروی می‌کند. سیستم امنیتی این گوشی موبایل به صورت چند لایه طراحی شده که به همراه سیستم عامل Sirin بر پایه اندروید می‌تواند به برنامه Google Play دسترسی داشته باشد. همه‌ی کاربران این گوشی با استفاده از قابلیت (end-to-end encryption) می‌توانند رمزگزاری سرتاسری را برای تمامی تماس‌ها و ایمیل ها ایجاد کنند.

 

امنیت گوشی های سامسونگ

چندی پیش محققان ثابت کردند که یک هکر چگونه می‌تواند Trust Zone را در گوشی موبایل سامسونگ مورد حمله قرار ‌دهد؛ البته این عمل با وجود پیچیده بودنش امکان پذیر است، اما شرکت سامسونگ همیشه بر این است تا در آپدیت‌های جدید خود باگ‌های قبلی را اصلاح کند و پس از آن مورد نیز، تمامی گوشی‌های آن سری اصلاح شدند.

تمامی حقوق این سایت متعلق به گوشی می باشد و تمامی حقوق آن محفوظ می باشد
طراحی و برنامه نویسی کیان تجارت