نمایشگر IPS نقاط قوت و ضعف آن

نمایشگر یکی از مهمترین و گیراترین بخش های گوشی موبایل است، عملکرد نمایشگر با توجه به القای حس خوشایندی آن کم از موج سواری ندارد. یعنی در واقع کاربر با داشتن یک نمایشگر عالی بار خود را بسته، چه در بازی، چه در تماشای فیلم یا هر فعالیت محتوایی دیگر. پس نمی‌توان اهمیت چشمگیر آن را نادیده گرفت؛ زیرا بی‌کیفیت بودن صفحه نمایش می‌تواند در درازمدت به بینایی نیز آسیب برساند. در نظر داشته باشید که اگر نمایشگر گوشی شما متناسب با محتواهای روز پیشرفته نباشد می‌تواند در مصرف شارژ نیز تأثیرگذار باشد و حتی موجب افزایش دمای گوشی شما گردد. با این حساب می‌توان چنین نتیجه گرفت که نمایشگر یکی از مهم‌ترین معیارها برای انتخاب گوشی خوب است.

همچنین توجه داشته باشید که هر برند از تکنولوژی ساخت متفاوتی برای نمایشگر گوشی‌های خود استفاده می‌کند. در واقع تکنولوژی‌های مختلفی برای ساخت نمایشگر مورد استفاده قرار می‌گیرد که هر کدام قابلیت‌های مختلفی نیز دارند و از نقاط قوت و ضعف خاصی برخوردارند. در ادامه به بررسی یکی از انواع نمایشگر خواهیم پرداخت؛ IPS.

 

صفحه نمایش IPS چگونه است؟

اولین بار در سال 2007 صفحه نمایش IPS در گوشی‌های شرکت ال جی مورد استفاده قرار گرفت که البته با استقبال زیادی هم مواجه شد. طوریکه که برندهای دیگر نیز بر آن شدند که از IPS در گوشی و مانیتورهای خود استفاده کنند. یکی از این شرکت‌ها، شرکت سونی بود که به فناوری IPS روی آورد. این کلمه مخفف عبارت In-plane Switching است که در واقع جزو پیشرفته ترین فناوری TFT LCD است. صفحه نمایشگر IPS در برابر فشار مقاومت خوبی از خود نشان داده و همچنین دامنه دید گسترده‌ای دارد. هنگام خرید گوشی موبایل باید به ویژگی های نمایشگر گوشی موبایل توجه ویژه ای داشت.

در واقع فلسفه ساخت این نمایشگر برای رفع مشکلات زاویه دید بوده است. البته که توانست مشکلات و نقاط ضعف نمایشگرهای قبلی خود را تا حدودی رفع کند و علاوه بر آن نیز نمایش محدود رنگ را به طرز چشمگیری برطرف کرده است. البته ناگفته نماند که استفاده از IPS در تلویزیون‌ها، چون تلویزیون هوشمند شیائومی و تلویزیون‌های سامسونگ نیز مرسوم شد. اما با این وجود تلویزیون‌های جدید حدود IPS را حذف کردند و نمایشگرهای پیشرفته‌تر را در ساخت محصول خود به کار گرفتند. در حال حاضر IPS بیشتر در تلویزیون‌های اقتصادی یا گوشی موبایل میان رده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

صفحه نمایش IPS چگونه است؟

 

مزایای استفاده از صفحه نمایش IPS

دید وسیع‌تر و نمایش رنگ باکیفیت از مزایای استفاده از IPS است. اما همواره این پرسش پیش می‌آید که چرا همچنان با وجود تکنولوژی‌های پیشرفته از IPS استفاده می‌کنند. حتی این تکنولوژی برای استفاده در تلویزیون هم آن قدر ارزان تمام نمی‌شود پس چرا سازندگان آن را در تولیدات خود کنار نمی‌گذارند؟

شاید کمی عجیب به نظر برسد که فناوری IPS می‌تواند حملات امنیتی brute force و DoS را بی اثر کند. همچنین در برابر بدافزارها نیز عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد. در قلب این فناوری یعنی پنل‌های IPS یک سیستم برای جلوگیری از نفوذ بدافزار قرار دارد که می‌تواند تا حد قابل قبولی امنیت دستگاه را تأمین کند. البته باید بگویم پیشگیری این سیستم بیشتر برای تلویزیون‌های هوشمند و مانیتورها مناسب است زیرا بد افزار‌های گوشی به راحتی می‌تواند این سیستم را دور بزنند.

به طور کلی این سیستم با یک الگوی پیشرفته فعالیت می‌کند؛ اگر پروتکل ناامن شناسایی شود مانع از اجرای آن خواهد شد. در واقع این یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده نمایشگرهای IPS در گوشی موبایل هوشمند است. البته قیمت ارزان آن و استفاده در گوشی‌های اقتصادی نیز یکی از دیگر مزایای چشمگیر IPS است.

 

معایب صفحه نمایش IPS

قطعا این صفحه نمایش که بیشتر برای گوشی‌های اقتصادی کاربرد دارد، معایب خاص خود را نیز دارد و به همین علت نیز تکنولوژی جدیدتری در گوشی‌های جدید جایگزین آن شده است. یکی از علت‌ها، کنتراست نسبتاً پایین آن است، همچنین روشنایی پایین و تاری دید در مانیتور های پایین رده نیز از دیگر علت‌های عدم دلنشینی آن است.

 

معایب صفحه نمایش IPS

 

بهترین موارد استفاده از IPS

پس از پیشرفت تکنولوژی و رشد فناوری گوشی‌ها نمایشگرها نیز پیشرفته شدند، بنابراین این صفحه نمایشگر نیز فقط در مانتیورها یا گوشی‌های ارزان قیمت به کار رفت و در گوشی‌های هوشمند جدید و پرچمدار نمایشگرهایی با عنوان "غول تکنولوژی" به کاررفت. اما همچنان IPS در تلویزیون‌ها و مانتیورها کاربرد خود را دارد و طرفداران بسیاری نیز از این صفحه نمایش به دلیل زاویه دید و رنگ مناسب به نسبت به دیگر پنل‌های صفحه نمایش استقبال می‌کنند. حتی در نمایشگرهای خانگی و کاربرد گیمرها و استفاده‌های تجاری مناسب است. قطعا نمایشگر خوب روی قیمت گوشی موبایل تاثیرگذار خواهد بود و قیمت گوشی را بالاتر خواهد برد.

همچنین در نظر داشته باشید که پس از ظهور غول‌های صفحه نمایش با کنتراست و روشنایی بهتر، این پنل هرگز برای گوشی‌های هوشمند بالارده به کار نمی‌رود. البته ناگفته نماند که به منظور پایین آوردن قیمت نهایی گوشی‌ها هنوز در برخی میان‌رده‌های قدرتمند از این نمایشگر استفاده می‌شود. با این وجود مواردی از کاربرد نمایشگر IPS:

  • کار با برنامه‌های کاربردی حرفه‌ای با اهمیت رنگ
  • مناسب برای علاقمندان به فناوری
  • استفاده تجاری/خانگی در سطوح بالاتر
  • مناسب برای گیم با حفظ کیفیت تصویر در طول زمان

 

تاثیر مانیتورهای IPS بر عملکرد صفحه نمایش

با وجود تاریخچه نمایشگر IPS مانیتورهای آن، به عنوان بهترین صفحه نمایش برای کاربرانی که خواهان دقت و ثبات رنگ هستند، برگزیده می‌شوند. مانیتورهای IPS از نظر عملکرد رنگ و زاویه دید عملکردی عالی و فوق العاده دارند. زاویه دید وسیع ارائه شده توسط مانیتورهای IPS به ارائه رنگ برجسته در هنگام مشاهده از زوایای مختلف کمک شایانی خواهد کرد. البته یک تفاوت بزرگ بین مانیتورهای IPS و مانیتورهای TN وجود دارد؛ رنگها در مانیتور IPS در زاویه‌ای شدید دچار تغییر رنگ نمی‌شوند این اتفاقی است که در مانیتور TN مشاهده می‌شود.

تغییرات مانیتور IPS شامل S-IPS ،H-IPS ،e-IPS و P-IPS و PLS است که دومی آخرین تغییر است. از آنجا که همه تغییرات مانیتور IPS کاملاً شبلیه به هم هستند، در مجموع به عنوان پنل‌های "نوع IPS" شناخته می‌شوند. همه آنها مدعی ارائه کیفیت رنگ عالی و زاویه دید فوق العاده گسترده هستند.

دقت رنگ مانیتورهای IPS به راحتی از مانیتورهای TN و VA بسیار بالاتر است. با وجود این که جدیدترین نسل فن آوری‌های VA مشخصات عملکردی مقایسه‌ای چشمگیری را در مقابل IPS ارائه می‌دهند، کاربران حرفه‌ای هنوز به برتری مانیتورهای IPS شهادت می‌دهند.

مانیتورهای IPS یک ویژگی مهم دیگر نیز دارند؛ آن‌ها می‌توانند از فناوری‌های حرفه‌ای فضای رنگ مانند Adobe RGB پشتیبانی کنند. مانیتورهای IPS با ارائه رنگ‌های قابل نمایش بیشتر به بهبود دقت رنگ کمک می‌کنند.

 

تاثیر مانیتورهای IPS بر عملکرد صفحه نمایش

 

نمایشگر IPS و رضایت عملکرد گیمرها

در گذشته IPS از ضعف در زمان پاسخ و کنتراست رنج می‌برد. اما امروزه، زمان پاسخگویی به مانیتور IPS به اندازه‌ای شده که حتی توانایی راضی نگه داشتن گیمرها را نیز دارد. در نتیجه باعث افزایش محبوبیت مانیتورهای IPS برای گیم در دنیای گیمرها شده است.

توجه کنید که مانیتورهای IPS زاویه دید بسیار وسیع 178 درجه عمودی و افقی را برای بازی ارائه می‌دهند. طراحان گرافیک، مهندسان CAD، عکاسان حرفه‌ای و ویرایشگران فیلم نیز با از استفاده از مانیتور IPS می‌توانند از این مزیت نمایشگر بهره‌مند شوند. بسیاری از مزایای رنگی مانیتورهای IPS و پیشرفت‌های فناوری آن باعث بهبود سرعت، کنتراست و وضوح صفحه آن شده است. مانیتورهای IPS برای کارهای عمومی رومیزی و بسیاری از انواع بازی‌ها جذاب هستند.

 

صفحه نمایش pls IPS چیست؟

صفحه نمایشگر IPS عیب‌های منحصر به فردش را داشت، به همین دلیل برای رفع باگ‌های IPS نسخه جدید به اسم PLS تولید شد که نسخه بهبود یافته IPS، با نام و PLS مخفف عبارت Plane to Line Switch وارد بازار شود. اولین شرکتی که این محصول را در تولیدات خود مورد استفاده قرار داد، شرکت سامسونگ بود. این تکنولوژی با ارائه زاویه دید و روشنایی بالا عملکردی خوبی در گوشی‌های سامسونگ داشت. البته در نظر داشته باشید که نمایشگر PLS در برابر ضربات مقاومت کمتری داشته و باید به خوبی از آن مراقب کرد.

گوشی دات کام سایت تخصصی گوشی موبایل است، همچنین قیمت روز گوشی با برندهای مختلف را بصورت آنلاین می توانید از این سایت مشاهده است. 

تمامی حقوق این سایت متعلق به گوشی می باشد و تمامی حقوق آن محفوظ می باشد
طراحی و برنامه نویسی کیان تجارت