بعد از افتادن گوشی در آب چه اقداماتی باید انجام داد؟

آیا تا به حال برایتان پیش آمده که گوشی موبایلتان خیس شود یا روی آن آب بریزد؟ بسیاری از افراد فکر می‌کنند که تعمیر گوشی‌های آب خورده امکان‌پذیر نیست، اما این مسئله یک باور اشتباه است. گوشی موبایل ضد آب بودن و مقاوم در برابر نفود آب از ویژگی‌هایی است که بسیاری از گوشی‌های موبایل از آن برخوردار هستند و درواقع می‌توان گفت علاوه بر پرچم‌دارها، گوشی‌های ارزان‌ قیمت میان رده و پایین رده ضد آب نیز وجود دارد، که در صورت افتادن در آب، آسیبی نمی‌بینند. اما اگر گوشی موبایل شما ضد آب نباشد ممکن است آسیب جدی ببیند.

در حالت کلی گوشی‌های موبایل نباید در تماس با آب باشند زیرا از قطعات الکترونیکی و حساسی ساخته شده‌اند. در واقع آب یک رسانای الکتریکی بسیار قوی است که می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری را به گوشی موبایل شما وارد کند. اما توجه داشته باشید که اگر به درستی و با دانش کافی با گوشی‌های آب خورده برخورد کنید، تعمیر آن‌ها ممکن خواهد بود. البته نمی‌توان مدعی بود که هر گوشی آب خورده‌ای 100 درصد تعمیر می‌شود، اما ما پیشنهاد می‌کنیم حتماً به تعمیر آن فکر کنید!

نجات یک گوشی آب خورده در چند مرحله میسر می شود، چنانچه که گوشی شما در آب افتاد با انجام این مراحل می‌توانید آن را نجات دهید یا حداقل کارهای لازم را برای نجات آن انجام داده‌ باشید.

 

بیرون کشیدن گوشی موبایل از آب و خاموش کردن آن

چنانچه که گوشی هوشمندتان در آب افتاد سریعاً آن را از آب بیرون بکشید، و سپس گوشی را خاموش کنید. زیرا امکان دارد قطرات آب به داخل گوشی نفوذ کنند و تا رسیدن آب به برد اصلی و اتصال کوتاه کردن دستگاه فرصت چندان زیادی ‌وجود نداشته باشد.

 

افتادن گوشی در آب

 

تا جایی که ممکن است گوشی را خشک کنید

شما می‌توانید برای خشک کردن گوشیتان از یک حوله یا دستمال تمیز و خشک استفاده کنید. سعی کنید تمام قسمت‌های گوشی را با دستمال خشک کنید، البته ما پیشنهاد می‌کنیم خیلی زود سیم کارت و کارت حافظه را نیز از گوشی موبایلتان خارج کنید. همچنین شما می‌توانید با استفاده از یک سشوار به خوبی آن را خشک کنید اما یادتان نرود که طوری سشوار را نگه دارید که به گوشی‌تان آسیب بزند. مهم نیست که شما گوشی موبایل سامسونگ دارید یا گوشی موبایل شیائومی و یا حنی آیفون، خشک کردن گوشی بسیار مهم است. 

اگر ممکن است که پنل پشتی را از گوشی جدا کنید، با در آوردن باتری از گوشی جریان الکتریسیته داخل برد را قطع کنید و اتصال کوتاه یا به اصطلاح سولفاته کردن قطعات داخلی گوشی اتفاق نیفتد. برخی فکر می‌کنند با قرار دادن گوشی در داخل کیسه برنج، آب از داخل تلفن همراه خارج شده و قطعات داخلی خشک ‌خواهند شد. در نظر داشته باشید که چنین موضوعی صحت نداشته و امکان دارد آب در داخل گوشی باقی بماند و باعث آسیب بیشتر به گوشی هوشمندتان بشود.

اگر به اندازه کافی تخصص دارید و از حوزه تعمیرات موبایل سر در می‌آورید، و یا اگر وسایل مورد نیاز برای باز کردن یک گوشی را دارید، هر چه سریعتر گوشی موبایلتان را باز کرده، با یک وسیله مانند مسواک قسمت‌هایی که آب خورده را به خوبی تمیز کرده و سپس خشک کنید. همچنین برای خشک کردن دستگاه نیز از دستمال پارچه‌ای استفاده کنید.

پس از اینکه موفق شدید قسمت‌های آب خورده گوشی را پاک کرده و خشک کنید، برد اصلی را جدا کنید. یک ظرف که حاوی الکل 90 درصد، ایزوپروپیل الکل یا تینر 10000 (تینر فوری) باشد تهیه کنید و برد را به مدت یک ساعت در آن قرار دهید. در این مدت بهتر است که شما برد گوشی را داخل محلول کمی‌ جابجا کنید، با انجام این کار پایه اتصالات برد گوشی در صورت سولفاته کردن پاک خواهد شد. بعد از این که یک ساعت گذشت برد گوشی را خشک کرده و سپس قطعات را دوباره اسمبل کنید.

در صورتی که آسیب جدی به قطعات داخلی وارد نشده باشد و مراحل ذکر شده را به دقت و به موقع طی کرده باشید، گوشی شما بدون مشکل روشن خواهد شد. ضمناً برای احتیاط بیشتر بهتر است زمانی‌ که گوشی روشن شد، از اطلاعات خودتان نسخه پشتیبان تهیه کنید. زیرا احتمال دارد سیستم گوشی بهم ریخته و نیاز به تعمیر پیدا کند.

گوشی دات کام سایت تخصصی گوشی موبایل و مرجع اصلی قیمت روز گوشی است. لیست گوشی های ضد آب بعلاوه مشخصات و قیمت گوشی های ضد آب می توانید این سایت را مشاهده کنید. 

 

خشک کردن گوشی موبایل

 

مراجعه به مراکز معتبر

چناچه روش‌های بالا را انجام داده‌اید، ولی گوشی روشن نشد یا بعد از روشن شدن به ایراداتی مانند چشمک زدن ال‌سی‌دی، روشن نشدن وای‌فای، از کار افتادن صفحه لمسی گوشی و موارد دیگر دچار شد، خیلی زود به یک مرکز تعمیرات موبایل معتبر مراجعه کنید تا جلوی آسیب دیدن بیشتر دستگاه گرفته شود. 

 

هنگام افتادن گوشی در آب نکات زیر را مرور کنید

بهتر است قبل از خرید گوشی موبایل حتما از اینکه گوشی ضد آب است یا خیر مطلع شوید و در صورت ضد آب بودن گوشی از میزان مقاومت در برابر رطوبت و فشار آب نیز مطلع شوید. در صورتی ‌که تبلت یا گوشی موبایل خیس شد، باید خیلی سریع عمل کنید، در واقع دست دست کردن در این شرایط اصلاً خوب نیست. مسئله اصلی این است که آب و برق با یکدیگر هماهنگ نیستند و همچنین شرایط یک دستگاه الکترونیک را دشوار خواهند کرد. خیس شدن و آب خوردگی می‌تواند موجب اتصال کوتاه در دستگاه شود، و حتی باعث بروز شوک الکتریکی در آن نیز بشود. همچنین آب می‌تواند به صفحه نمایش آسیب برساند و وارد قاب، شکاف، قسمت زیرین نمایشگر و حتی درون حفره باتری شود. بنابراین نباید موجب خیس شدن گوشی یا تبلت خود شوید؛ در غیر این صورت باید بتوانید مراحل ذکر شده را به سرعت انجام دهید. برای روشن کردن گوشی یا تبلت خیس تلاش نکنید و بهتر است اگر می خواهید گوشی را دوباره روشن ببینید، لازم است دستگاه خشک شود.

 

اقدامات لازم افتادن گوشی در آب

 

پیشگیری از افتادن گوشی یا تبلت در آب

در واقع شما طوری باید حواستان جمع باشد که نباید اجازه بدهید گوشی یا تبلت خیس شود. البته که چند قطره باران نمی‌تواند مشکل ایجاد کند، اما بیشتر از باران می‌تواند موجب به وجود آمدن فاجعه شود. در واقع بهترین کار پیشگیری از افتادن گوشی در آب است که برای دستیابی به آن، بهتر است موارد زیر را مدنظر قرار دهید:

  • سعی کنید از گوشی یا تبلت خود در توالت، سینک یا حمام استفاده نکنید.
  • دستگاه خود را در حمام قرار ندهید؛ بخار ناشی از آب گرم می‌تواند متراکم شود و در نتیجه مشکلات زیادی را برای گوشیتان به وجود آورد.
  • گوشی‌های ضدآب مجهز به تاییدیه IP68 برای مقاومت در برابر آب و IP53 در برابر پاشیدن قطرات آب مقاوم خریداری کنید.
تمامی حقوق این سایت متعلق به گوشی می باشد و تمامی حقوق آن محفوظ می باشد
طراحی و برنامه نویسی کیان تجارت