اسنپدراگون چیست؟

از مهمترین قسمت های هر گوشی موبایل تراشه بکار رفته در قسمت پردازنده آن است؛ یا به عبارتی قلب تپنده گوشی که عملکرد گوشی موبایل را تضمین می‌کند. در واقع می‌توان گفت قدرت، عملکرد و پایداری گوشی موبایل به آن بستگی دارد. اسنپدراگون نیز یکی از کلمات شناخته شده و پر تکرار برای کسانی است که در حوزه موبایل و تکنولوژی فعالیت می‌کنند. تراشه اسنپدراگون (snapdragon chipset) در میان تراشه‌های مختلف موجود در بازار گوشی‌های اندرویدی از اهمیت به خصوصی برخوردار است مه البته ما علت آن را در ادامه توضیح می‌دهیم. این فاکتور حتی روی قیمت گوشی موبایل شما نیز تأثیر می‌گذارد زیرا معمولاً گوشی‌هایی که از تراشه اسنپدراگون برخوردارند در رنج بهترین‌‎های بازار قرار دارند و متعاقباً ارزش خرید بالایی نیز دارند.

پردازنده اسنپدراگون در گوشی‌های پرچمدار برندهای سرشناسی که تراشه‌هایشان را خودشان تولید نمی‌کنند، مورد استفاده قرار می‌گیرد مثلاً در شرکت‌های شیائومی، وان‌پلاس.

با این وجود فقط گوشی‌های پرچمدار نیستند که از این تراشه برخوردارند. در واقع اسنپدراگون کوالکام در انواع مختلف و در قیمت‌های مختلف برای دستگاه‌های مختلف گوشی تولید می‌شود. مدل‌های مختلف پردازنده اسنپدراگون کارآیی‌ها و ویژگی‌های متفاوتی دارند.

اما بهتر است بیشتر به مهمترین عامل تأثیرگذار بر عملکرد گوشی چیپست بپردازیم؛ و سپس با شناخت اسنپدراگون و بررسی انواع مختلف آن از مزایایش مطلع شویم.

 

منظور از چیپست گوشی چیست؟

مطمئنم نام چیپست را بسیار شنیده‌اند، مخصوصاً الان که بسیاری از افراد با خرید گوشی موبایل بیشتر درباره قطعات آن با دقت خاصی تحقیق می‌کنند. حتی ممکن است نام آن را در حین مطالعه در مورد نقد و بررسی گوشی دیده‌ باشید. چیپست گوشی موبایل را با آن سیستمی که روی چیپ یا SoC گوشی قرار می‌گیرد، خطاب می‌کنند. حتماً تابه‌حال در محتویات کامپیوتر بازشده را دیده‌اید، حتی اگر ندیده باشید نیز از وجود کارت گرافیک، پردازنده مرکزی و رم آگاهید. در واقع این طراحی دیگر نمی‌تواند جوابگوی عملکرد گوشی‌های موبایل باشد زیرا سال به سال باریکتر و فشرده‌تر می‌گردند.

اما چیپست‌ گوشی موبایل با کامپیوتر‌های شخصی یک تفاوت علاوه بر معماری، دارد. در طراحی سیستم روی چیپ، تمام قطعات سخت افزاری لازم روی چیپ گوشی جای می‌گیرند؛ از پردازشگر سیگنال‌های دیجیتال گرفته تا اجزای اصلی مانند پردازنده مرکزی و گرافیکی و حتی مودم WiFi و بلوتوث روی یک چیپست سوار شوند. این چیپست‌ها با داشتن ابعاد بسیار کوچک، موجب فضای اشغالی کمتر و مصرف انرژی کاهش‌ یافته‌تر می‌گردند و علاوه‌ بر این نیز به دلیل ارتباط نزدیک قطعات، سیستم تهویه و خنک‌سازی کارایی بهتری خواهند داشت.

بالاتر گفتیم که استفاده و کاربرد چیپ‌ها تنها در گوشی موبایل نیست، و در لپ تاپ‌ها نیز گاهی شاهد استفاده از SoC ها هستیم. البته اپل با تولید M1 خود تحولی بزرگ در دنیای تکنولوژی ایجاد کرده است. عملکرد چیپست به گونه‌ای است که M1 کوپرتینویی‌ها با استفاده از سیستم روی چیپ به حد چشمگیری توانستند بهینگی دستگاه را افزایش دهند که مک بوک ایر 2021 بدون نیاز به فن کار کند.

 

چیپست‌ گوشی موبایل

 

اسنپ دراگون چیست؟

حال می‌رسیم به اسنپ دراگون؛ شرکت سرشناش کوالکام، با نام‌گذاری چیپست‌های خود قصد داشته با نامگذاری درست، عملکرد هر دسته از این چیست‌ها را مشخص کند. اسنپ دراگون از برند کوالکام نام تراشه‌های موبایل است که به عنوان جدی‌ترین رقیب پردازنده‌های سری Bionic اپل در بازار جهانی خودنمایی می‌کند. البته که اسنپدراگون بیشترین میزان محبوبیت را در میان کاربران اندرویدی دارد و دلیل آن عملکرد متفاوت و پایداری عالی آن است. البته پیشتر گفتیم که این چیپست‌ برای تمامی کلاس‌ها انواع مختلفی داشته و برای دستگاه‌های مختلفی نیز ساخته می‌شود.

در بحث تخصصی این موضوع، مجدداً به بحث System on Chip یا SoC می‌رسیم که مهم‌ترین بخش گوشی موبایل محسوب می‌شود. پیشتر گفتیم که گوشی نیز مانند کامپیوترهای پیشرفته به یک تراشه نیاز دارد که روی آن قطعاتی مانند CPU، پردازنده گرافیکی، حافظه داخلی، شبکه‌های بی‌سیم و بلوتوث و … جای گرفته است. مهمترین عملکرد این فناوری با اتکاء به قدرت ساختاری، مصرف بهینه و فضای کمی است که در گوشی‌ها اشغال می‌کند. پس اسنپدراگون نیز در واقع یک SoC قوی و منسجم است که قطعات بسیاری مثل پردازنده گرافیکی Adreno را نیز در برمی‌گیرد.

 

اسنپ دراگون از کجا می‌آید؟

کوالکام اولین تراشه اسنپدراگون را در نوامبر سال 2006 با پردازشگر سیگنال دیجیتال کوالکام و هسته مرکزی Scorpion عرضه کرد. این پردازنده 1 گیگاهرتزی به عنوان اولین نماینده از نسل خود در گوشی‌های موبایل به کار رفت. نسل دوم چیپست اسنپدراگون در سال 2011 عرضه شد که هر هسته پردازنده هر یک به تنهایی توانایی تنظیم سرعت خود را داشتند.

کوالکام برند خود را در سال 2013 با یک تحول عظیم به همه شناساند؛ در واقع با ارتقاء پردازنده‌های اسنپ دراگون اولین سری از اسنپ دراگون 800 را به بازار روانه کرد. تراشه‌هایی بی‌نقص که بسیار زود تولید گرما می‌کردند. اما باز هم سازندگان کوالکام ناامید نشدند و بعد از تحقیقات و آزمون و خطای بسیار، در سال 2016 موفق به طراحی چیپست 64 بیتی ARM شدند و اسنپدراگون 820 را با قدرتی بی‌نظیر به تمامی برندها شناساندند.

از آنجایی که ما ایرانی‌ها همیشه به دنبال کشور مبدا و سازنده قطعات گوشی موبایل و دستگاه‌ها هستیم. علت این حساسیت مشخص نیست اما تأثیر آن بر ذهنیت هر شخص کاملاً مشهود است، برای مثال، به محض شنیدن نام برخی از کشورها می‌آید بدون آنکه اطلاعاتی از شرکت سازنده یا کیفیت محصول آن کشور داشته باشیم، آن را یا ضعیف می‌خوانیم یا بسیار قوی تصور می‌کنیم. البته باید گفت که این ذهنیت کاملاً اشتباه است، چرا که جدای از کشور سازنده، هر برندی به خودی خود می‌تواند قطعات خوب یا بد داشته باشد و نمی‌‌توان صرفاً به خاطر یک عملکرد خوب یا بد، آن شرکت را مورد قضاوت قرار داد.

اما کشور سازنده تراشه اسنپدراگون کشور آمریکا است؛ در واقع برند آمریکایی کوالکام که سابقه درخشانی در ساخت قطعات دارد. موفقیت این برند محبوب در قیمت گوشی موبایل تاثیرگذار بوده و می‌‌توان آن را گران‌ترین برند سازنده چیپست‌های اندرویدی قلمداد کرد به همین دلیل نیز لوازمی که قطعات کوالکام را داشته باشند قیمت چشمگیری دارند.

 

اسنپ دراگون چیست

 

مزایای استفاد ه از اسنپدراگون چیست؟

اسنپ دراگون با یک سری از مزیت‌ها که در ساخت و کارکرد آن خلاصه می‌شود یک سر و گردن از بقیه چیپست‌های اندرویدی بالاتر است. طوریکه کاربران آن را بهترین پردازنده گوشی موبایل اندروید می‌دانند. در واقع هیچ محبوبیتی بی علت و بی جهت نبوده و نیست؛ این حجم از اعتماد و علاقه به این شرکت، حاصل سال‌ها تلاش و پیشرفت سریع این چیپست‌ در طول زمان‌های متمادی است.

تراشه‌های اسنپدراگون به پایداری فوق‌العاده‌ شناخته شده‌اند، همچنین با کاهش تولید گرما موجب مصرف کم و بهینه باتری خواهند شد.

کنترل گرما در این چیپست، هیچ‌گونه اختلال عملکرد فاحشی را از این چیپست‌ها نشان نداده است؛ در واقع سرعت و کیفیت بالای آن، رضایت هر کاربری را به خود جذب خواهد کرد. در واقع سیستم‌های طراحی شده روی تراشه اسنپدراگون به گونه‌ایست که سیستم پردازش تصویر، جداگانه عمل می‌کند؛ به همین خاطر در حین فیلمبرداری و یا استفاده از دوربین، فشاری روی CPU و GPU به لحاظ پردازشی نیست. علاوه بر این نیز به خاطر کیفیت فوق العاده‌ای برای انجام بازی‌های ویدیویی دارد.

 

آشنایی با انواع اسنپدراگون

اسنپ دراگون متناسب با سری ساخت متفاوت چیپست‌ها، انواع مختلفی از آنها را به بازار روانه کرده است که در متن زیر به معرفی برخی از آنها خواهیم پرداخت:

 

  • اسنپ دراگون سری 200 و 300

آخرین مدل این سری در سال 2013 تولید شد؛ اما سری 200 و 300 از اولین سری‌های تراشه اسنپدراگون هستند. کاربرد این تراشه بیشتر در گوشی‌های اقتصادی بوده است و می‌توان گفت که نسبتاً قدرت پایینی دارد. با این حال سری 300 یک لول قوی‌تر از سری 200 است، با این وجود نیز پایین‌رده و خارج از رده محسوب می‌شود.

 

  • اسنپدراگون سری 400

اسنپدراگون سری 400 نیز بیشتر در گوشی‌های پایین‌رده و برخی از میان‌رده‌ها به کار می‌رود. این تراشه قدرت و توان نسبی بیشتری نسبت به سری‌های قبلی خود دارد. در واقع سری 400 آن با برخورداری از فنآوری ساخت 64 بیتی، نسبت به دو سری پیشتر افتاده است. اولین تراشه از این سری که با قابلیت پشتیبانی از اینترنت پرسرعت 5g به بازار عرضه شد؛ اسنپدراگون 480 بود که از این خانواده محسوب می‌شود.

 

  • اسنپدراگون سری 600

شرکت‌های سازنده از این سری اسنپ دراگون استقبال شایان توجهی کردند؛ البته این سری ارزان و میانه است پس از بهترین گزینه‌ها برای گوشی‌های میان رده و اقتصادی است. سری 600 بیشتر به گوشی‌های زیر300 یورو اختصاص داده شده است. اسنپ دراگون 690 از جمله جدیدترین تراشه‌های این خانواده استکه مشخصات بسیار نزدیکی به سری 700 آن داشته و عملکرد رضایت‌بخشی را ارائه می‌دهد.

 

  • اسنپدراگون سری 700

از جمله تراشه‌های قدرتمند اسنپدراگون سری 700 آن است که در گوشی‌های میان رده‌ی گران قیمت مورد استفاده قرار می‌گیرد. سری 700 فقط یک لول از چیپست‌های پرچمدار کوالکام پایین‌تر است. این چیپست یک چیپست کاربردی در گوشی‌های گیمینگ است زیرا قدرت و توان انجام بازی‌های سنگین را به خوبی داراست و مناسب گوشی موبایل گیمینگ است. مدل‌های زیادی از این سری در برندهای متفاوت اندرویدی مورد استفاده قرار گرفته که از جمله قدرتمندترین آنها می‌توان به Snapdragon 780G اشاره کرد که برای اجرای بازی‌های گرافیکی یک گزینه ویژه است.

 

  • اسنپدراگون سری 800

تراشه غول اسنپ دراگون سری 800 است که بیشتر از هر کسی به مذاق گیمرها خوش نشسته زیرا تجربه یک بازی عالی را برای آنان فراهم کرده است. از توامندی‌های این چیپست توانایی اجرای تمامی برنامه‌ها و بازی‌های گرافیکی روز دنیا با بهترین کیفیت است. شناخته‌شده‌ترین تراشه این سری Snapdragon 888 با فناوری ساخت 5 نانومتری است که در سال 2020 معرفی شد. این تراشه در اکثر گوشی‌های پرچمدار 2021 به کار رفته است. همچنین با فناوری بهبودیافته عملکرد باتری را تا 25 درصد بهینه کرد و قابلیت‌هایی مثل شارژ سریع نسل 5، مودم 5g داخلی و Wifi نسل 6 نیز در آن گنجانده شده است.

 

اسنپدراگون سری 800

 

  • اسنپدراگون 8 نسل 1

اسنپدراگون آخرین نسل فوق‌العاده خود را در سال 2022 برای استفاده در پرچمداران معرفی کرد؛ تراشه‌ای با قدرتی فرای انتظار. در واقع شما با این چیپست تا سالیان سال می‌توانید تمامی بازی‌های گرافیکی را به راحتی در ساعات طولانی اجرا کنید. این چیست با دارا بودن لیتوگرافی فوق‌العاده نازک 4 نانومتری؛ علاوه بر مصرف باتری بهینه کمتر گرم می‌شود. در واقع اسنپ دراگون 8 نسل 1 از برترین چیپست اندرویدی‌ها در سال 2022 معرفی شده است. کنترل مصرف انرژی هنگام گیمینگ و ضبط هم‌زمان فیلم‌های HDR با کیفیت 8k نیز از دیگر ویژگی‌های برجسته این تراشه است.

 

  • اسنپدراگون 8 نسل 2

اعجاب کوالکام پس از ارائه اسنپدراگون 8 نسل 1 در قالب اسنپدراگون 8 نسل 2 اشاعه یافت؛ یک تراشه جدید و متمرکز در مصرف انرژی بهینه، و همچنین عملکرد بهبودیافته چشمگیر. به گفته کوالکام، عملکرد اسنپدراگون 8 نسل دو در مقایسه با نسل قبلی‌اش تا 35 درصد افزایش پیدا کرده و علاوه بر آن از نظر مصرف انرژی، 40 درصد عملکرد بهتری دارد.

البته فرکانس هسته‌ها در این تراشه کوالکام نسبت به اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 تغییری نداشته، اما با پیکربندی کاملاً متفاوت همراه با فناوری پیشرفته‌تر در این تراشه کاملاً در عملکرد آن مشهود است. هسته اصلی این چیپ، Kryo Prime است که مبتنی بر Cortex-X3 با فرکانس 3.2 گیگاهرتز یا دقیق‌تر، با 3.1872 گیگاهرتز فعالیت می‌کند.

اسنپدراگون 8 نسل 2 برخلاف نسل قبلی با چهار هسته قدرتمند در کنار Cortex-X3 فعالیت می‌کند. اگر چه فرکانس چهار هسته برابر 2.8 گیگاهرتز است، اما هسته‌ها متفاوت هستند. در‌ نهایت هم از 3 هسته کم‌ مصرف با فرکانس 2.0 گیگاهرتز در این تراشه استفاده شده است.

تمامی حقوق این سایت متعلق به گوشی می باشد و تمامی حقوق آن محفوظ می باشد
طراحی و برنامه نویسی کیان تجارت