آموزش گام به گام رجیستری گوشی موبایل

در اولین برخورد با جعبه گوشی جدید باید از صحیح و سالم بودن آن اطمینان کسب کنیم، جدای از خوردگی و ضربه و مواردی از این دست، مسئله‌ای به نام رجیستر وجود دارد که گوشی موبایل شما را در رده گوشی‌های فعال به حساب می‌آورد. در واقع رجیستر در زبان انگلیسی ثبت نام کردن معنا می‌دهد. درباره گوشی موبایل نیز این معنا حفظ می‌شود چرا که باید کد IMEI که بر روی کارتن گوشی هک شده در یک سامانه به نام همتا ثبت کرد. در صورتی که این کد ثبت نشود گوشی موبایل فعلا نخواهد شد و به تبع آن نمی‌توان از آن هیچ استفاده‌ای کرد. بدین ترتیب افراد سودجویی که اقدام به واردات گوشی به داخل کشور می‌کنند دیگر نمی‌توانند خودسرانه این کار را انجام دهند زیرا با مقابله نهاد همتا مواجه خواهند شد.

 

رجیستر کردن گوشی موبایل

طرح ثبت دستگاه‌های رجیستر شده گوشی موبایل یا دستگاه‌های سیم‌کارت‌خور درست در آذر 1396 با لحاظ شدن برند گوشی موبایل آیفون آغاز شد. این طرح به جلوگیری از ورود کالاهای بی‌کیفیت به بازار تبلت و موبایل کمک می‌کند علاوه بر این استفاده از این طرح از قاچاق کالا نیز جلوگیری می‌کند. در صورتی که قصد خرید گوشی موبایل و وارد کردن آن به کشور داشته باشید باید از یک سری نکات در این باره آگاه باشید.

 

رجیستری گوشی چیست؟

طرح ثبت گوشی موبایل هوشمند با همکاری وزارت صنعت و معدن، با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و گمرک برای مبارزه با قاچاق کالا اجرا شده که به طرح رجیستری کردن گوشی موبایل شناخته شده است. هر دستگاه از یک شناسه مخصوص برخوردار است که روی بسته دیتگاه تحت عنوان IMEI ثبت شده است. با استفاده از این کد به را حتی می‌توان دستگاه را ردیابی کرد، همچنین فقط این گوشی‌ها هستند که پس از فعالسازی می‌توانند از خدمات اپراتوری داخل ایران استفاده کنند.

تعداد این شناسه‌ها در هر دستگاه گوشی موبایل متناسب با درگاه سیم‌کارت گوشی موبایل است. همچنین محل درج این شناسه‌ها بر روی بسته‌بندی محصول و یا در پشت باتری می‌باشد. همچنین با شماره گیری کد *#06# می‌توان آن را استعلام گرفت. این طرح در زمان اجرا شدن خود طی دو مرحله اعمال شد؛ ابتدا برای گوشی‌هایی که پیش از این نیز روشن شده بودند و سپس برای گوشی‌هایی که به صورت قانونی وارد کشور شده بودند.

 

فعالسازی گوشی در سامانه همتا

در صورتی که مطمئن بودید گوشی موبایل شما قاچاق نیست باید گوشی خود را در سامانه همتا به ثبت برسانید. البته در نظر داشته باشید که انجام این کار به سادگی امکان پذیر است. بهترین روش انجام این کار استفاده از کد USSD است که به صورت اختصاصی در سامانه همتا ثبت می‌شود. مراحل رجیستری کردن بدین منوال است:

  • در ابتدا باید کارت مخصوصی که در درون دستگاه قرار دارد را پیدا کنید. روی این کارت یک کد چند رقمی نوشته شده، تنها با استفاده از این کد می‌توان گوشی موبایل را فعال کرد.
  • سپس باید سیم کارت خود را وارد گوشی کرده و آن را روشن کنید.
  • در این مرحله باید به بخش دایلر یا شماره‌گیر گوشی رفته و کد *7777# شماره گیری کنید.
  • پس از تایپ کردن گزینه 2، آن را ارسال کنید تا دستور فعالسازی دستگاه صادر شود.
  • حالا در این مرحله باید کد IEMI گوشی خود را وارد کنید. دقت داشته باشید که کد IMEI را از روی جعبه گوشی دریافت کنید. علاوه بر این نیز با شماره گیری کد دستوری *#06# هم می‌توانید کد IMEI گوشی خود را مشاهده کنید.
  • سپس باید شماره سیم کارتی که در گوشی قرار دادید را وارد کنید. در صورتی که گوشی موبایل شما دو سیم کارت داشته باشد، باید شماره‌ای را وارد کنید که می‌خواهید در سیم کارت اول به عنوان سیم کارت اصلی خود از آن استفاده کنید.
  • سپس باید کد فعالسازی را وارد نمایید.
  • در مرحله آخر نیز با ارسال عدد 1 اطلاعات وارد شده را تایید کنید.

 

ریجستری گوشی موبایل

 

مراحل ریجستری گوشی

 

ریجستری کردن گوشی

 

پس از تکمیل تمام این مراحل گوشی با شماره سیم کارت فعال شده است، سپس می ‎توانید از تمامی امکانات آن استفاده کنید.

 

رجیستری گوشی موبایل با استفاده از اپلیکیشن سامانه همتا

یکی دیگر از راه‌های فعالسازی گوشی موبایل استفاده از اپلیکیشن سامانه همتا است. این اپلیکیشن علاوه بر کابران اندروید برای کاربران iOS نیز کارکرد دارد. استفاده از این آپ نیز به آسانی وارد کردن کدهای بالا است؛ اما در این روش پس انتخاب

گزینه فعالسازی باید شماره گوشی موبایل خود، IMEI دستگاه و همچنین کد فعالسازی را وارد کنید. پس از تکمیل این مراحل گوشی شما در سامانه همتا ثبت شده و گوشی شما مشمول به فعالیت است.

 

انجام رجیستر کردن گوشی موبایل با استفاده از وب سایت سامانه همتا

شما با استفاده از وب سایت همتا نیز می‌توانید گوشی موبایل خود را فعال کنید. برای انجام این کار ابتدا به وب سایت همتا رفته و سپس به بخش فعالسازی بروید و درست مانند اپلیکیشن سامانه همتا موارد درخواستی را ثبت کنید تا امکان رجیستر کردن گوشی را فراهم نماید.

 

چند نکته درباره دریافت کد رجییستری و نحوه استفاده از آن

از زمانی که طرح رجیستری کردن گوشی موبایل اجرا شد شرکت‌های ارائه دهنده گارانتی در پی آن هستند تا با استفاده از روش‌های مختلف این کد را در اختیار کاربران قرار ‌دهند. اما باید توجه داشته باشید که کد فعالسازی دستگاه‌های قانونی و شرکتی روی جعبه یا کارت گارنتی گوشی موبایل هک شده است. همچنین این کدها یکبار مصرف هستند. کد یک بار مصرف همتا که برای رجیستری به کار می‌رود پس از گذشت مدت زمان کوتاهی غیرقابل استفاده می‌شود.

در صورتی که گوشی موبایل جدیدی را خریداری کرده باشید و عملیات رجیستری کردن را روی آن انجام نداده باشید، با این پیام مواجه می‌شوید: "دستگاه با مشخصات زیر با هیچ شماره تلفنی فعال نشده و از این تاریخ در شبکه، سرویس نخواهد گرفت" که البته جای نگرانی ندارد اما باید هرچه سریعتر به فعالسازی دستگاه اقدام کنید.

همچنین در نظر داشته باشید که هر کد رجیستری مربوط به یک گوشی موبایل با شماره IMEI خاص است؛ به این معنی که برای هر گوشی تنها یک کد رجیستری یا کد ریجستری همتا صادر می‌شود.

در صورتی که گوشی موبایلی خریداری کردید که از کد ریجستری برخوردار نبود یا کد فعالسازی آن صدمه دیده بود، باید به شرکت ارائه دهنده گارانتی آن اطلاع داده و کد رجیستری خود را از ایشان درخواست کنید. تمام اطلاعات مربوط به این گوشی‌ها و کد فعالسازی آنها در دیتابیس شرکت‌های ارائه دهنده گارانتی موجود است.

توجه کنید که این فعالسازی حتی برای گوشی‌های دست دوم نیز لازم است، اما طریقه فعالسازی این کد کمی متفاوت از نحوه فعالسازی کد گوشی‌های نو است. زیرا کد ریجستری گوشی موبایل نو روی کارت گارانتی یا جعبه آن درج شده در حالی که اگر گوشی دست دوم باشد، فروشنده گوشی موبایل باید از طریق سامانه همتا و فرآیند انتقال مالکیت، کد جدید را دریافت کرده و برای خریدار ارسال نماید.

 

جمع بندی

گوشی موبایلی به صورت قانونی وارد کشور می‌شود از "رجیستر شده" برخوردار است. اما در صورتی که گوشی خریداری شده رجیستری نشده باشد پس از 330 روز گوشی تمام کارکرد خود را از دست می‌دهد و از کار می‌افتد. در حالت کلی با استفاده از سه روش می‌توان گوشی موبایل را رجیستری کرد. در صورتی که قصد استفاده از گوشی موبایل خود را دارید اهمیت انجام این کار بسیار بالا است.

تمامی حقوق این سایت متعلق به گوشی می باشد و تمامی حقوق آن محفوظ می باشد
طراحی و برنامه نویسی کیان تجارت