چگونه بفهمیم گوشی ویروسی شده است؟

سلامت یک گوشی موبایل بسیار با اهمیت است و یکی از چیزهایی که کارکرد و سلامت آن را تهدید می کند، ویروسی شدن آن است. به طور کلی نیز هرگونه اختلالی که در روند عملکرد گوشی های موبایل پیش بیاید، می تواند بسیار آزار دهنده و هزینه بر باشد. هر یک از برنامه های گوشی های موبایل قادرند دغدغه های روزانه را برطرف کنند. تصور کنید که گوشی موبایلتان از حالت سلامت خارج شود، آنگاه از کوکترین و بزرگترین کار روزانه تان بازمی مانید. در ادامه با ما همراه باشید تا با هم به بررسی عوامل ویروسی کننده گوشی و راهکارهای رهایی از آن بپردازیم.

 

آیا فقط گوشی‌ های اندروید دچار ویروس می‌ شوند؟

تصور اشتباهی که برای گوشی های اندروید در مقابل گوشی موبایل آیفون وجود دارد، این است که اکثر فکر می کنند اندرویدها در برابر ویروس آسیب پذیرترند. قبل تر در مارس 2021، یکی از کارشناسان پیشرو امنیت سایبری جهان نسبت به افزایش برنامه‌ های مخرب هشدار این را داده بود که تهدیدات جدی برای کاربران آیفون به وجود خواهد آمد. این در حالی است که تا ماه مارس 2020، تعداد کل نمونه بدافزار های گوشی موبایل اندروید به 482579 در یک ماه رسیده بود.

بنابر آنچه که AV-Test اذعان داشته تروجان‌ هایکی از رایج‌ ترین نوع بدافزارهایی هستند که بر دستگاه‌ های اندرویدی اثر می گذارند. تروجان‌ ها در سال 2019، 93.93 درصد از کل حملات بدافزار به سیستم‌ های اندروید را به خود اختصاص دادند. پس از تروجان ها، باج ‌افزار با 2.47 درصد از نمونه‌ های بدافزار اندرویدی در رتبه دوم جای گرفت؛ با این وجود تنها یک نتیجه وجود دارد؛ با اجتناب و دوری از یک سیستم عامل گوشی موبایل شما از بدافزارها و ویروس‌ها محافظت نمی‌شوند.

 

علائم هشداردهنده

به طور معمول ویروس ‌ها برای دسترسی کاربران به محتواهای مشکل ‌ساز به گوشی موبایل وارد می شوند. شما هیچ گاه نباید روی لینک‌ های ناشناس در یک متن، کلیک کنید. همچنین پیوست‌ های ناشناس ایمیل‌ ها را نباید باز کنید یا یک برنامه جدید ناشناس را نباید دانلود کنید. در واقع احتمال داده می شود که این منابع به صورت احتمالی بدافزار باشند که قصد دارند گوشی موبایل را به طور پیوسته مورد هدف قرار ‌دهند، چرا که مردم معمولا برای باز کردن یک متن یا نصب یک برنامه جدید زیاد ذهن خود را درگیر نمی کنند. بسیاری از کاربران تا زمانی که اتفاق عجیب و غریبی برایشان رخ ندهد، متوجه این نمی ‌شوند که دستگاه‌ شان ویروسی شده است.

درواقع هر نوع نرم ‌افزاری که به گوشی موبایلتان آسیب برساند، بدافزار نام می‌گیرد؛ این گونه نرم‌افزارها می ‌توانند در دسته‌ های متفاوت ویروس، کرم، تروجان، باج افزار یا نرم‌ افزارهای سرقت اطلاعات شخصی جای بگیرند. چنین ابزاری را مجرمان سایبری تولید می کنند تا بتوانند به اطلاعات شخصی کاربر دسترسی داشته باشند یا از طریق به دست گرفتن کنترل دستگاه، اقدامات خاصی را روی آن دستگاه انجام دهند.

 

ویروسی شدن گوشی موبایل

 

بدافزارها می توانند چه آسیب‌ هایی به گوشی موبایل وارد ‌کنند؟

بدافزارها ساخته دست مجرمان سایبری برای سودجویی هستند؛ ابزاری که به مجرمان سایبری در دستیابی به اطلاعات حساس کاربر، نظارت و جمع‌آوری اطلاعات از الگوهای رفتاری کاربران و موارد دیگر کمک می کنند.

به طور کل بدافزارها اهداف مختلفی دارند؛ از نصب برنامه‌ های مخرب، همچنین نظارت بر الگوهای رفتاری کاربر و فروش این دسته از اطلاعات به شرکت‌ های تبلیغاتی، خالی کردن حساب بانکی کاربر یا استفاده از گوشی موبایل برای استخراج رمزارز از دلایل وجود و توسعه بدافزارها است.

همچنین ممکن است مجرمان سایبری از بسیاری از گوشی های موبایل برای حملات DDOS استفاده کنند. این در حالی است که در اکثر شرایط امکان دارد که متوجه حضور بدافزار روی گوشی موبایلتان نشوید، و در همین حین نیز مجرم سایبری با اهداف خاص خود از دستگاهتان استفاده ‌کند.

آسیب‌هایی که به گوشی موبایل وارد می شود می‌تواند به دسته‌ ی داخلی یا خارجی تقسیم شوند. آسیب ‌های خارجی به راحتی با چشم قابل مشاهده هستند و کاربر می ‌تواند برای مثال جای ضربه ‌ای را که به تلفن هوشمند وارده شده، مشاهده کند. با این وجود نیز آسیب وارد شده به بخش داخلی دستگاه ممکن است هیچ گاه دیده نشود.

هر یک از بدافزارها تاثیرات خاص خود را روی گوشی موبایل می گذارند؛ برای مثال برخی از بدافزارها به دلیل انجام عملیات متوالی موجب هنگ و کندی گوشی موبایل شده یا انرژی موجود در باتری را به سرعت خالی می کنند. با دیدن بعضی از نشانه‌ ها روی گوشی موبایل خود، می‌توانید متوجه ویروسی شدن آن شوید.

 

همچنین مطالعه کنید: چگونه بفهمیم گوشی موبایل هک شده است؟

 

چگونه گوشی اندروید ویروسی می شود؟

نزدیک ترین احتمال این است که گوشی و یا تبلت اندرویدی از طریق بارگیری یک برنامه مخرب به بدافزار آلوده ‌شود؛ مهمترین علائمی که کاربران باید نسبت به آن مطلع باشند نیز جزء موارد زیر است:

 

  • تبلیغات پاپ آپ تکراری

ما در عصر تبلیغات زندگی می کنیم، طوریکه به هرجا که چشم می چرخانیم دیده می شوند، حتی در گوشی های موبایل. البته در نظر داشته باشید که همیشه نباید نسبت به این تبلیغات خوش‌بین بود مخصوصاً زمانیکه حرف سر ویروسی شدن در میان باشد. چنانچه که در گوشی‌تان با تبلیغات پاپ‌اپ تکراری و غیر قابل کنترل مواجه شدید به ویروسی بودن گوشی موبایل خود شک کنید.

 

  • عملکرد ضعیف گوشی اندرویدی

عملکرد بد و ضعیف گوشی موبایل؛ مخصوصاً وقتی که گوشی موبایل قبلاً خوب کار می‌کرد از نشانه های ویروسی شدن آن است.

 

  • مختل شدن ناگهانی اپلیکیشن ‌ها

اگر به طور معمول از یک سری اپلیکیشن های مشخص استفاده می کردید اما به طور ناگهانی عملکرد دچار اختلال شدند، می ‌تواند گواهی بر وجود ویروس باشد.

 

چگونه گوشی ویروسی می شود؟

 

  • مصرف بیش از حد باتری و بهینه ‌سازی ضعیف آن

کاملاً طبیعی است که باتری گوشی حتی اگر گوشی موبایل باتری قوی باشد در اثر استفاده طولانی مدت کارکرد همیشگی خود را از دست بدهد، ما اگر باتری به طور ناگهانی شروع به خالی شدن کند مشکوک بوده و این می تواند نشانه حضور یک بد افزار در گوشی موبایل است.

 

  • رفتن مرورگر به سایت‌ های مشکوک

یکی دیگر از مواردی که نشان از ویروسی شدن گوشی است خارج شدن کنترل مرورگر از دست شماست به طوریکه به سایت‌هایی وارد شود که خودتان فصد ورود به این سایت‌ها را نداشته باشید.

 

  • مصرف شدن غیر قابل توضیح داده‌ تلفن همراه

این مورد نیز یکی دیگر از مواردیست که می‌تواند نشان از یک بدافزار مخرب یا ویروس در گوشی شما باشد، پس نسبت به این موضوع نیز هوشیار باشید. ممکن است بدون اینکه متوجه باشید بدافزارهایی در پس‌زمینه موبایل شما فعال بوده و شما از حضور آنها اطلاعی ندارید در حالی که آنها در حال دریافت اطلاعات شما هستند.

 

  • برنامه‌های مشکوکی که خود شما احتمالا آن را دانلود نکرده‌اید

همیشه لیست برنامه‌های نصب شده روی گوشی را چک کنید اگر به مورد مشکوکی برخورد کردید که شما آن را دانلود نکرده‌اید سریعا آن را پاک کنید و به هیچ عنوان آن را باز نکنید.

 

  • قفل شدن و هنگ کردن مشکوک گوشی

هرچند که هنگ کردن گوشی موبایل بنابر علل مختلف باشد اما اگر گوشی شما به یک شکل و به صورت مکرر دچار هنگ شدن و یا حتی خاموش شدن ناگهانی گوشی موبایل شود، باید به ویروسی شدن آن پی ببرید.

در حالت کلی می توان چنین گفت که اگر برنامه‌ های گوشی موبایل بدون هیچ علتی خوب کار نکنند و یا باتری گوشی شما سریع خالی شود، از موارد مشکوک ویروسی شدن گوشی است. اگر از این شواهد نیز نتوانستید به ویروسی بودن آن پی ببرید، به حجم اینترنت و مرورگر خود توجه کنید اگر حجم نت شما زود تمام می‌ شود و یا مدام مرورگرتان به سایت‌های مشکوک می‌ رود به طور حتم گوشی موبایل شما ویروسی شده است. در نظر داشته باشید که رایج‌ ترین ویروس‌ های گوشی موبایل عبارتند از:

  • adware
  • ransomware
  • Trojan horses
  • spyware
  • worms

توجه داشته باشید که اصطلاح ویروس به یک عبارت عمومی برای هر نوع خطر امنیتی تبدیل شده، اما این در حالی است که ویروس در واقع شکل خاصی از بدافزار است. چنانچه که برنامه و اطلاعات گوشی موبایل شما به خاطر آلوده شدن به ویروس و یا بدافزار پاک شوند، می ‌توانید با استفاده از برنامه ‌های ریکاوری اطلاعات گوشی‌ اندرویدی خود را بازیابی کنید.

 

ویروس کشی گوشی موبایل

 

چگونه ویروس‌ها و بدافزارها را از گوشی اندرویدی خود از بین ببریم؟

هرچند که برخی از گوشی های موبایل به صورت پیش فرض برنامه هایی دارند که با استفاده از آن ها می‌توان گوشی خود را ویروس ‌یابی و اسکن کرد، مثلاً خیلی از کاربران این سوال را می پرسند که مثلاً آنتی ویروس خود گوشی موبایل سامسونگ کجاست؟ در واقع شما با استفاده از برنامه Smart Manager می توانید گوشی خود را جهت یافتن ویروس اسکن کنید.

اما همچنان امکان دارد که برندهایی موجود باشد که برنامه ‌های پیش فرض مناسبی نداشته باشد، چنانچه که قصد دارید کنترل گوشی اندرویدی خود را به دست آورید و ویروس‌ ها ‌و بدافزارهای آن را حذف کنید؛ مراحل ذکر شده در زیر را دنبال کنید:

 

  • مرحله اول و خاموش کردن گوشی موبایل

بهترین راهکار پس از اطلاع یافتن از ویروسی شدن گوشی موبایل، خاموش کردن آن با نگه داشتن دکمه ی پاور است. خاموش کردن گوشی می توانید مانع از تشدید اوضاع ‌شود همچنین تلاش مجرمان سایبری را برای انتشار بیشتر بدافزار یا ویروس متوقف می کند. همچنین، خاموش کردن گوشی موبایل نیز زمان لازم برای تحقیق بیشتر برای راه حل این مسئله را در اختیار کاربران قرار می ‌دهد.

 

  • مرحله دوم و کار در «حالت امن»

اگر برنامه ای که در گوشی تان خرابکاری کرده را پیدا کردید، گوشی خود را مجدداً روشن کرده و در «حالت امن» قرار دهید. شما با تغییر گوشی به «حالت امن» می ‌توانید میزان خسارتی که برنامه آلوده ایجاد می ‌کند را کمتر کنید. برای فعال کردن حالت امن گوشی موبایل اندرویدی خود باید چند ثانیه دکمه پاور را نگه داشته و سپس روی گزینه "خاموش" ضربه بزنید و گزینه "راه اندازی مجدد در حالت امن" را انتخاب کنید، پس از چند ثانیه صبر گوشی شما ری استارت می شود. چنانچه که گوشی اندرویدی شما حالت امن نداشته باشد، به جای آن باید از حالت هواپیما استفاده کنید.

 

  • مرحله سوم؛ پیدا کردن برنامه مخرب در گوشی موبایل

پس از فعال کردن حالت امن در گوشی موبایل اندروید خود، در قسمت "تنظیمات" برنامه‌ای را که به عنوان منبع اصلی نرم‌ افزار مخرب یا ویروس گوشی اندرویدی خود شناسایی کرده‌اید، را پیدا کنید. پس از انتخاب "تنظیمات"، به قسمت "برنامه‌ها" رفته و از آنجا لیستی از همه برنامه ‌های فعلی خود را مشاهده ‌کنید. هنگام دانلود برنامه از هر مارکتی دقت کنید که از چیزهای مشکوک اجتناب کنید.

 

  • مرحله چهارم؛ برنامه مخرب را از گوشی موبایل خود حذف کنید.

پس از یافتن برنامه های ویروسی، و انتخاب آنها؛ سه گزینه برای شما وجود دارد – Delete ، Force Stop و Force Close. شما باید گزینه "Delete" را انتخاب کنید و برنامه آلوده را از گوشی اندرویدی خود حذف کنید با این کار ویروس و بدافزار نیز از بین خواهد رفت. برخی از گوشی ‌های موبایل اندرویدی به جای "حذف" ، گزینه "غیرفعال کردن" دارند.

 

  • مرحله پنجم؛ دانلود برنامه‌ های آنتی ویروس اندروید و ضد بد افزار برای حذف ویروس ‌ها ‌و بدافزارها از گوشی موبایل

پس از انجام تمامی مراحل، باید اقداماتی انجام دهید تا از دوباره تکرار نشدن این اتفاق اطمینان حاصل کنید. گوشی‌های اندرویدی همیشه می توانند این تهدیدات را دریافت کنند، بنابراین کاربران باید برنامه‌ های امنیتی را دانلود کرده و پس از شناسایی و حذف یک برنامه مخرب، می‌ توان برای گوشی خود یک آنتی ویروس اندروید مثلاً، نورتون و نرم افزار ضد بدافزار مثل alware Bytes را نصب کنید. این اپلیکیشن‌ ها، ویروس ‌ها و بدافزارهای گوشی شما را شناسایی کرده و از آن در برابر تهدیدات محافظت خواهند کرد.

تمامی حقوق این سایت متعلق به گوشی می باشد و تمامی حقوق آن محفوظ می باشد
طراحی و برنامه نویسی کیان تجارت