نکاتی که باید قبل از خرید گوشی به آن ها توجه کرد؟

خرید گوشی با توجه به مدل ها و برندهای متنوع در بازار ممکن است برای بسیاری از افراد مشکل باشد. چرا که آنها می خواهند با بودجه در نظر گرفته شده، گوشی هوشمندی را تهیه کنند که ارزش خرید داشته باشد. کمپانی های سازنده گوشی، انواعی از مدل ها را برای گروه های مختلفی از مصرف کنندگان به بازار عرضه می کنند. از گوشی های پایین رده برای آنهایی که نمی خواهند زیاد هزینه کنند تا مدل های پرچمدار و گران قیمت که معمولا با بهترین ویژگی های سخت افزاری عرضه می شوند. در این میان، مدل های میان رده نیز فروش بسیار خوبی دارند. چرا که با توجه به قیمت خود دارای خصوصیات جذابی هستند.
اگر قصد خرید گوشی دارید، در این مطلب به شما کمک می کنیم با ویژگی های مختلف یک گوشی هوشمند آشنا شوید. همچنین به نکاتی اشاره می کنیم که با در نظر گرفتن آن ها می توانید سریعتر مدل مناسب را انتخاب کنید.

 

ابعاد گوشی موبایل

برای خرید گوشی موبایل مناسب، قبل از هر چیزی مشخصات ظاهری، طراحی، بدنه و ابعاد آن را بررسی کنید. گوشی هایی با ابعاد بزرگ برای تماشای فیلم و ویدیو و بازی کردن مناسب تر هستند. اما اگر به دنبال یک مدل جمع و جور هستید، به شما توصیه نمی شوند. گوشی های بزرگ را نمی توان به راحتی در جیب جای داد و شاید نیاز داشته باشید آن ها را در کیف مخصوص قرار دهید. همچنین کار کردن با آن ها با یک دست خیلی آسان نیست. مدل هایی که ابعاد بزرگی دارند، معمولا خیلی سبک نیستند و ممکن است وزن آن ها با کاور به بیش از 200 گرم نیز برسد.

فروش نسبتا خوب مدل های جمع و جور موجب شده است حتی شرکت هایی مثل اپل نسخه های مینی بعضی از آیفون های خود را به بازار عرضه کند. اگر به دنبال یک چیز متوسط از نظر ابعاد هستید، می توانید طول کمتر از 160 میلی متر و عرض کمتر از 75 میلی متر را به عنوان استاندارد خود در نظر بگیرید. همچنین اگر به ضخامت گوشی اهمیت می دهید، به دنبال یک مدل ظریف با ضخامت کم باشید.

 

بررسی ایعاد و جنس بدنه گوشی های موبایل

 

جنس بدنه

یکی دیگر از خصوصیاتی که باید به آن توجه داشته باشید جنس بدنه است. مدل های گران قیمت و پرچمدار دارای جنس بدنه شیشه ای یا فلزی هستند. معمولا پشت و جلوی بدنه از جنس شیشه به همراه محافظ گوریلا گلس و فریم از جنس آلومینیوم است. معمولا در مدل های گران قیمت ویژگی هایی مانند محافظت در برابر گرد و غبار و همچنین خراش دیده می شوند.
خرید گوشی ارزان قیمت انتخاب های شما را محدود می کند. معمولا جنس بدنه مدل های این رده، پلاستیکی است. رقابت، بیشتر در بخش میان رده های بازار دیده می شود. جایی که بعضی از شرکت ها مدل های مقرون به صرفه خود را با جنس شیشه و فلز به بازار عرضه می کنند. در حالی که بعضی دیگر مانند سامسونگ از پلاستیکِ با کیفیت برای میان رده های خود استفاده می کنند. جنس بدنه پلاستیکی شاید به جذابیت بدنه شیشه ای نباشد، اما در کاهش وزن گوشی تاثیرگذار است و همچنین مقاومت خوبی در برابر ضربه و لیز خوردن نشان می دهد.

 

صفحه نمایش

صفحه نمایش یکی از مهمترین ویژگی هایی است که هنگام خرید گوشی باید به آن توجه کنید. انواعی از پنل ها در گوشی های هوشمند وجود دارد. از پنل های IPS و AMOLED تا پنل Super Retina در گوشی موبایل اپل. پنل IPS که در بسیاری از مدل های میان رده دیده می شود، علاوه بر نمایش رنگ ها به صورت واقعی، دارای زوایای دید بهتری است. اما اگر به دنبال یک صفحه نمایش با کنتراست بالا و عمق رنگ مشکی عالی هستید، بهتر است یک گوشی موبایل با پنل AMOLED یا Super AMOLED تهیه کنید. این نوع پنل معمولا قیمت بالاتری دارد و فناوری آن نیاز به نور پس زمینه را از بین می برد.
رزولوشن صفحه نمایش چیز دیگری است که باید در نظر بگیرید. اگر به دنبال تماشای فیلم با کیفیت فول اچ دی و به طور کلی یک نمایشگر با کیفیت هستید، باید به دنبال رزولوشن هایی مثل 1080 x 2400 و بالاتر باشید. با توجه به اندازه صفحه نمایش، تراکم پیکسلی هر چه بیشتر باشد رزولوشن نیز بهتر خواهد بود. تراکم پیکسلی را معمولا با نام ppi density در مشخصات رسمی گوشی درج می کنند.

 

رزولوشن صفحه نمایش گوشی

 

سیستم عامل

خرید گوشی با سیستم عامل اندروید یا آی او اس تا حد زیادی به بودجه و سلیقه شما بستگی دارد. معمولا مدل های جدیدی که به بازار عرضه می شوند، دارای آخرین نسخه سیستم عامل خود هستند. در حال حاضر اندروید نسخه 12 و آی او اس نسخه 15.6 آخرین نسخه های این دو سیستم عامل محبوب محسوب می شوند. سیستم عامل جدیدتر به معنای پشتیبانی بهتر و استفاده از قابلیت های جدیدتر است. در مورد سیستم عامل اندروید، با توجه به برند گوشی ممکن است یک رابط کاربری اختصاصی وجود داشته باشد. برای مثال، سامسونگ از رابط کاربری One UI در گوشی های خود استفاده می کند.

 

CPU و سرعت و قدرت پردازش

اگر می خواهید بازی های سنگین موبایل را بدون لگ انجام دهید و به طور کلی به دنبال خرید گوشی با سخت افزار قدرتمند هستید، باید کمی بیشتر هزینه کنید. شکی نیست که گوشی های پرچمدار با بهترین سخت افزار به بازار عرضه می شوند. برای مثال می توان به چیپست های 4 و 5 نانومتری اشاره کرد که در مدل های گران قیمت وجود دارند. معمولا گوشی های قدرتمند از 8 هسته پردازشی با فرکانس بالا استفاده می کنند. چیپست هایی مانند اسنپدراگون، مدیاتک و اگزینوس از جمله محبوب ترین چیپست های گوشی های هوشمند محسوب می شوند.

 

دوربین

خرید گوشی با دوربین با کیفیت چیزی است که بسیاری از کاربران به دنبال آن هستند. به جز عدد مگاپیکسل باید به خصوصیات دیگری از جمله لنز، تعداد دوربین ها، نوع فلاش و کیفیت فیلمبرداری توجه کنید. برای بررسی بیشتر می توانید عکس ها و فیلم های گرفته شده با گوشی مورد نظر خود را در اینترنت مشاهده کنید.

 

بررسی دوربین گوشی های موبایل

 

باتری و فست شارژ

باتری هایی با ظرفیت های مختلف در گوشی های هوشمند وجود دارند. با توجه به نوع تراشه و پردازنده ممکن است مصرف باتری گوشی ها متفاوت باشد. اما به طور کلی می توان گفت باتری هایی با ظرفیت بیش از 4500mAh شارژ بیشتری نگه می دارند. فست شارژ یکی از ویژگی هایی است که حتما باید به آن توجه کنید. قابلیت فست شارژ با توان بالاتر از 20 وات چیزی است که ارزش خرید را بالا می برد.

 

حافظه داخلی

حافظه 128 گیگابایتی در حال حاضر یک استاندارد برای خرید محسوب می شود و می تواند بسیاری از نیازهای کاربران را برطرف کند. میزان حافظه داخلی در کنار میزان رم گوشی ویژگی هایی هستند که تاثیر زیادی روی قیمت گوشی دارند. نوع حافظه نیز اهمیت دارد. مدل های جدید از حافظه های UFS 2.0 به بالا استفاده می کنند. با صرف بودجه بیشتر می توانید یک گوشی با حافظه های داخلی 256، 512 گیگابایتی و 1 ترابایتی تهیه کنید که شما را از خرید حافظه جانبی بی نیاز می کند.

 

شبکه اینترنت

خرید گوشی با قابلیت فورجی پلاس به شما اجازه می دهد از حداکثر سرعت اینترنت داخلی بهره ببرید. البته بعضی مدل های جدید با پشتیبانی از شبکه 5G به بازار عرضه می شوند. با تهیه این مدل ها می توانید در صورت گسترش 5G در داخل کشور از سرعت فوق العاده آن استفاده کنید.

 

بررسی شبکه اینترنت گوشی های موبایل

 

قیمت و بودجه خریدار

با توجه به ویژگی های مورد نظر ممکن است با مدل های متنوعی از برندهای مختلف مواجه شوید. اگر بودجه زیادی ندارید، برای خرید گوشی می توانید یک مدل مقرون به صرفه با ویژگی های قابل قبول انتخاب کنید. بسیاری از مدل ها با حافظه ها و میزان رم های مختلف به بازار عرضه می شوند.

 

نتیجه گیری

برای خرید بهترین گوشی های بازار موبایل ایران باید مشخصات و ویژگی گوشی های موبایل را به دقت بررسی کرد. همچنین، شما می توانید گوشی های موبایل را با یکدیگر مقایسه کنید تا بهترین گوشی را انتخاب کنید. فروشگاه گوشی دات کام انواع گوشی های موبایل با برندهای مختلف با بهترین قیمت روز گوشی عرضه می کند. این فروشگاه ه هم بستر خرید آنلاین و هم خرید حضوری را برای مشتریان عزیز فراهم کرده است. 

 

تمامی حقوق این سایت متعلق به گوشی می باشد و تمامی حقوق آن محفوظ می باشد
طراحی و برنامه نویسی کیان تجارت