مقایسه جدیدترین گوشی‌های آیفون و شیائومی؛ iPhone 14 Pro با Xiaomi 13 Pro

جدیدترین گوشی شرکت شیائومی با عنوان شیائومی 13 پرو به تازگی معرفی شده است؛ در حالی که از عرضه گوشی موبایل آیفون 14 پرو نیز مدت زمان زیادی نمی‌گذرد. با این وجود شیائومی 13 پرو به عنوان بزرگترین پرچمدار گوشی‌های این شرکت قابلیت‌های درخوری دارد، گوشی موبایل آیفون 14 پرو نیز به عنوان یکی از پیشتازان صنعت موبایل در جهان شناخته شده است. هرچند که گوشی‌های آیفون طرفداران به خصوص خود را دارند، اما ما قصد داریم در این مقاله با مقایسه این دو گوشی از دو برند سرشناس، برتری یکی را بر دیگری یا برابری هر دو را نشان دهیم.

 

مقایسه طراحی آیفون 14 پرو با شیائومی 13 پرو

گوشی موبایل شیائومی 13 پرو در ابعاد 162.9×74.6×8.4 میلیمتر کمی بزرگتر از گوشی موبایل آیفون 14 پرو است که در ابعاد 147.5 x 71.5 x 7.9 میلی متری ساخته شده است. اما گوشی آیفون 14 پرو با 240 گرم وزن سنگین‌تر از گوشی شیائومی است. همچنین یکی از تفاوت‌های آیفون پرو با شیائومی 13 پرو در وجود حفره‌ی مستطیل شکلی به نام جزیره پویا است که در بخش جلویی به گوشی اضافه شده است.

گوشی موبایل آیفون 14 پرو به لحاظ کیفیت ساخت و طراحی با استفاده از استیل ضدزنگ در پنل پشتی مشابه مدل‌های قبلی گوشی‌های اپل عملکرده است. xiaomi 13 pro با دو طراحی سیلیکون پلیمری متفاوت از جنس شبه چرم و سرامیک تغییراتی را در ظاهر گوشی‌های خود اعمال کرده است.

دکمه پاور در سمت راست آیفون 14 پرو قرار دارد و کلیدهای سایلنت و تنظیم صدا نیز در سمت چپ آن جای گرفته‌اند. درگاه شارژ لایتنینگ و اسپیکرهای گوشی نیز در قسمت پایینی گوشی وجود دارند. اما در گوشی شیائومی کلیدهای کنترل صدا و پاور در سمت راست گوشی قرار گرفته‌اند و قسمت پایینی نیز به خروجی صدا و قرار گرفتن درگاه شارژ USB Type-C اختصاص یافته است. گوشی شیائومی 13 پرو به علت برخوداری از خمیدگی در دو طرف گوشی هیچ فریمی در آن دیده نمی‌شود، به همین خاطر به نظر می‌رسد که از لحاظ ظاهری بهتر از آیفون 14 پرو باشد.

هر دو گوشی شیائومی 13 پرو و آیفون 14 پرو بخش طراحی مقاومت ساختاری خوبی دارند که متناسب با سلیقه و نکات گفته شده این امکان را دارید که گوشی مورد‌نظر را برای خرید انتخاب کنید.

 

مقایسه طراحی آیفون 14 پرو با شیائومی 13 پرو

 

آیا نمایشگر آیفون 14 پرو بهتر است یا شیائومی 13 پرو؟

گوشی موبایل آیفون 14 پرو از یک نمایشگر اختصاصی بهره جسته که در تاریخ 7 سپتامبر به بازار عرضه شد. این نمایشگر 6.1 اینچی مدل LTPO Super Retina XDR OLED قادر است تصاویر را با وضوح 1179 در 2556 پیکسل با تراکم پیکسلی 460 پیکسل بر اینچ ارائه دهد. همچنین iphone 14 pro با دارا بودن 120 هرتز نرخ تازه سازی، در مهمترین معیار مقایسه گوشی‌های هوشمند پیشتاز است. علاوه بر این نیز این گوشی با پشتیبانی از استاندارد‌های HDR10 و دالبی ویژن از قابلیت‌های ویژه‌ای برخوردار است.

اپل صفحه نمایش این گوشی را با سرامیک مقاوم در برابر ضربه پوشش داده است. همچنین میزان روشنایی این گوشی پیشرفته نیز 2000 نیت است که در میان گوشی‌های موبایل کم نظیر است.

در مقابل نیز Xiaomi 13 Pro با برخورداری از صفحه نمایش 6.73 اینچی از مدل LTPO OLED استفاده می‌کند که به صورت خمیده نیز طراحی شده است. این نمایشگر حرفه‌ای از وضوح تصویر 1440 در 3200 با تراکم پیکسلی 522 پیکسل در هر اینچ برخوردار است. توانایی نمایش 1 میلیارد رنگ، نرخ نوسازی 120 هرتز، میزان روشنایی 1900 نیتی و پشتیبانی از دالبی ویژن نیز از دیگر ویژگی‌های جدیدترین گوشی موبایل شیائومی است. شیائومی به منظور محافظت از صفحه نمایش از گوریلاگلس ویکتوس مدد جسته تا جلوگیری از ضربه و خش وارده به آن جلوگیری کند.

 

مقایسه نرم افزار جدیدترین گوشی‌های آیفون و شیائومی

یکی از بزرگترین دستاوردهای اپل سیستم عامل اختصاصی آیفون با عنوان iOS است که در تمامی گوشی‌های آن به کار برده می‌شود. گوشی‌های آیفون 14 پرو به منظور برخورداری از امکانات ویژه و گسترده با iOS سری 16 طراحی شده‌اند، از سری امکانات ویژه نسخه 16 می‌توان به شخصی سازی قفل صفحه و گجت‌های جدید اشاره کرد. گوشی‌های آیفون پس از هر 5 سال آپدیت می‌شوند، در حالی که مدت زمان آپدیت برای گوشی‌های اندروید نهایت تا 3 سال است. بنابراین دارندگان گوشی‌های آیفون از این جهت خوشنودترند.

شیائومی 13 پرو با اندروید نسخه 13 و MIUI 14 بهینه‌تر شده نسبت به نسل قبلی خود فعالیت می‌کند، همچنین در نظر داشته باشید که در نسخه جدید شیائومی با مشکلات نرم افزاری که در گوشی‌های سری قبل شیائومی وجود داشت، کمتر روبه‌رو می‌شوید. شیائومی اعلام کرده که این گوشی از آپدیت اندروید 14 نیز پشتیبانی می‌کند. متناسب با نرم افزارهای به کاررفته در هر دو گوشی، هر دو عملکرد یکسان در عین حال قدرتمند و با کیفیت و سرعت بالا ارائه می‌دهند.

 

مقایسه نرم افزار جدیدترین گوشی‌های آیفون و شیائومی

 

مقایسه سخت افزاری گوشی‌های iPhone 14 Pro با Xiaomi 13 Pro

شیائومی برای جدیدترین مدل گوشی خود از تراشه پرچمدار Qualcomm اسنپدراگون 8 نسل 2 با فناوری 4 نانومتری استفاده کرده است. شیائومی 13 پرو با یک تراشه 8 هسته‌ای چیدمان خوبی در سخت افزار دارد؛ بدین صورت که هسته‌ها به شکل یک هسته 3.2 گیگاهرتزی، 2 هسته 2.8 گیگاهرتز و 3 هسته 2.0 گیگاهرتزی چیده شده است. پردازنده گرافیکی Adreno 740 در گوشی شیائومی 13 پرو به عنوان یک پردازنده بالارده در این گوشی به کار رفته است.

آیفون 14 پرو اما ساختار متفاوتی در تراشه‌ها و سخت افزار دارد؛ در واقع جدیدترین و قدرتمندترین تراشه موبایل یعنی A16 Bionic در این گوشی به کار رفته است. تراشه A16 با برخوردای از لیتوگرافی 4 نانومتری شرکت TSMC که توان پردازشی بالایی دارد ویژگی به خصوص این گوشی است که برای اولین بار در آن معرفی شده است. شرکت اپل از پردازنده گرافیکی ساخت شرکت خود یعنی Apple GPU 5 هسته‌ای استفاده کرده است.

گوشی‌های آیفون 14 پرو در انواع مختلف حافظه داخلی 128، 256، 512 و یک ترابایت با 6 گیگابایت حافظه رم در بازار موجود هستند. همینطور گوشی شیائومی 13 پرو در دو مدل رم 8 و 12 گیگابایتی با حافظه داخلی 128، 256، 512 گیگابایت عرضه خواهد شد. جالب است که هر دوی این گوشی‌ها از اسلات کارت حافظه microSD پشتیبانی نمی‌کنند و نداشتن این قابلیت می‌تواند یک نکته منفی برای کسانی که در خرید گوشی به حافظه آن اهمیت می‌دهند، باشد.

IP68 آیفون 14 پرو و شیائومی 13 پرو نشان دهنده این است که هر دو گوشی موبایل ضد آب هستند و در برابر رطوبت و گرد و خاک مقاوم هستند.

 

مقایسه دوربین آیفون 14 پرو با شیائومی 13 پرو

شرکت اپل به ساخت دوربین‌های بسیار قوی برای گوشی‌هایش شناخته شده است؛ عکس‌های با وضوح بالا، قابلیت جذاب و ویژگی‌های افزاینده کیفیت عکس و فیلم. به همین دلیل نیز گوشی موبایل آیفون 14 پرو به دوربین چهارگانه شامل 48 مگاپیکسل واید، 12 مگاپیکسل اولترا واید، 12 مگاپیکسل دوربین تله فوتو و دارای سنسور تشخیص عمق سه بعدی مجهز شده است.

نویز کم، کنتراست استاندارد، نرخ دینامیکی مناسب و رنگ طبیعی از ویژگی تصاویر ثبت شده با دوربین آیفون 14 پرو است. با استفاده از لنز تله فوتو آیفون 14 پرو این امکان وجود دارد که تا 3 برابر تصاویر را بزرگ و در عین بزرگنمایی با کیفیتی مطلوب ثبت کرد. همچنین کاربرد لرزش‌گیر پیشرفته و فناوری فوکوس خودکار در دوربین اصلی نیز از ویژگی‌های دیگر دوربین این گوشی موبایل آیفون است. دوربین سلفی نیز با اتکاء به سنسور 12 مگاپیکسلی امکان ثبت تصویر با کیفیت بالا را داراست.

در حالی که دوربین اصلی گوشی شیائومی 13 پرو با طراحی سنسور اصلی 50 مگاپیکسلی با قدرت عمق سنجی حرفه‌ای اس ال آر، به نظر در رقابت جدی با دوربین پرقدرت گوشی موبایل آیفون 14 پرو ظاهر شده است. این گوشی ساخت شرکت شیائومی به خوبی قادر است عکس‌های پرتره با تشخیص عمق بالا ثبت کند. گوشی موبایل شیائومی با دو سنسور 50 مگاپیکسلی که هر کدام قابلیت ویژه‌ای مانند توان تصویربرداری تله فوتو با زوم 3.2 برابری اپتیکال همچنین سنسور فوق عریض 115 درجه‌ای با فوکوس خودکار دارند، عملکرد ویژه‌ای دارند.

شیائومی 13 پرو می‌تواند با رزولوشن 8 هزار و نرخ 24 فریم بر ثانیه فیلم برداری کند، در مقابل آیفون 14 پرو نیز قادر است در قسمت فیلمبرداری با وضوح 4 هزار با نرخ 60 فریم بر ثانیه را پوشش می‌دهد. با آنکه گوشی شیائومی در وضوح فیلم برداری خوب عمل می‌کند، نباید ویژگی‌های منحصر به فرد فیلم‌برداری ProRes در گوشی آیفون 14 پرو که امکان ضبط فیلم خام مناسب برای مونتاژ حرفه‌ای را ارائه می‌کند، نادیده گرفت.

 

مقایسه دوربین آیفون 14 پرو با شیائومی 13 پرو

 

باتری کدام گوشی قوی تر است؟

هر دوی این گوشی‌ها در زمینه باتری و شارژدهی تقریباً عملکرد یکسانی ارائه می‌کنند. گوشی شیائومی با ظرفیت باتری 4820 میلی آمپر ساعت نسبت به آیفون 14 پرو با ظرفیت 3200 میلی آمپر ساعتی از برتری نسبی برخوردار است؛ اما آیفون با ویژگی بهینه سازی سیستم عامل خود که موجب مدیریت مصرف انرژی در گوشی می‌شود در رقابت با شیائومی بسیار پیشتر ایستاده است. باتری گوشی‌های آیفون سری 14 پرو در صورت استفاده معمولی قادر است تا یک روز کامل دوام ‌آورد.

سرعت شارژ باتری عامل مهم تفاوت این دو گوشی است. شیائومی با فناوری شارژ سریع 120 وات سیمی در مدت زمان 19 دقیقه می‌تواند به شارژ کامل برسد و یک گوشی موبایل فست شارژ است. شما با استفاده از شارژر سیمی 50 واتی آن می‌توانید به مدت 36 دقیقه گوشیتان را شارژ کنید. امکان شارژ بی سیم معکوس یکی از ویژگی‌های گوشی موبایل شیائومی است که با آن می‌توانید سایر لوازم جانبی خود را نیز شارژ کنید.

 

نتیجه‌گیری

همیشه بین گوشی‌های پرچمدار اندرویدی و گوشی‌هایی با سیستم عامل iOS رقابت وجود دارد. دو گوشی پرچمدار در بازارهای جهانی یعنی گوشی موبایل شیائومی 13 پرو و آیفون 14 پرو به صورت مفصل و از جهات مختلف مانند تراشه، کیفیت تصویربرداری و سنسورهای دوربین به کار رفته همچنین حافظه و سایر قابلیت‌های مهم دیگر مورد بررسی قرار گرفته‌اند که می‌توانید با استناد به آن با شناخت کامل‌تری نسبت به خرید گوشی موبایل مورد نظر اقدام کنید.

تمامی حقوق این سایت متعلق به گوشی می باشد و تمامی حقوق آن محفوظ می باشد
طراحی و برنامه نویسی کیان تجارت