مقایسه سامسونگ گلکسی A52 با سامسونگ گلکسی A53

برند سامسونگ با مهارت منحصر به فرد خود استاد در دست گرفتن بازار گوشی موبایل میان رده است، بنابراین این برند کره‌ای با سری A و قیمت گوشی موبایل مناسب به خوبی توانسته است بازار کشورهای مختلف را به دست بگیرد. موضوع مورد بحث ما درباره دو گزینه از سری A گوشی موبایل سامسونگ، گلکسی A52 و گلکسی A53 سامسونگ است که اولی در مارس 2021 و دومی در مارس 2022 عرضه شده است. گوشی موبایل A52 که پیشتر از A53 عرضه شده بود، تجربه کاربری فوق العاده با قابلیت‌های فراوان را روایت می‌کند. با این وجود در این نوشته به بررسی و مقایسه این دو هم‌ نسل از خانواده گوشی‌های سامسونگ خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

 

مقایسه طراحی، ساختار و بدنه سامسونگ گلکسی A52 با A53

هر دو گوشی سامسونگ گلکسی A52 و A53 از قاب پشتی پلاستیکی برخوردارند این در حالی است که صفحه جلویی این گوشی‌ها از جنس شیشه بوده و با گوریلاگلس 5 مراقبت می‌شود. می‌توان گفت سامسونگ A52 در ابعاد کمی با ضخامت‌تر و عریض‌تر از گوشی موبایل سامسونگ گلکسی A53 است، بنابراین کنترل A53 در دست راحتتر است. هر دوی این گوشی‌ها در وزن 189 گرم ساخته شدزه‌اند. هر دوی این گوشی‌های سامسونگ از محافظ صفحه نمایش IP67 برخوردارند که از نمایشگر در برابر قطرات آب، گرد و غبار محافظت می‌کند و در دسته گوشی موبایل ضد آب قرار می گیرند. در قسمت پشتی گوشی نیز چهار سنسور دوربین به همراه یک فلش LED را در ماژول عمودی دوربین مشاهده می‌کنیم، در قسمت بالای نمایشگر هر دوی این گوشی‌های سامسونگ در جلوی گوشی نیز شاهد حفره دوربین سلفی هستیم که در یک پانچ هول کوچک قرار گرفته است. در حالت کلی سامسونگ در طراحی A53 تفاوت چندانی نسبت به A52 قائل نشده، کلید پاور و کم و زیاد کردن صدا نیز در کناره سمت راست گوشی موبایل سامسونگ قرار گرفته‌اند. گلکسی a53 در رنگ‌های مشکی، سفید، آبی و گلبهی موجود است و a52 نیز در رنگ‌های آبی، سفید، مشکی و بنفش در دسترس است.

 

مقایسه طراحی، ساختار و بدنه سامسونگ گلکسی A52 با A53

 

نمایشگر کدامیک با کیفیت تر است؟

سامسونگ علاوه بر عدم نوآوری در طراحی گوشی موبایل A53، در طراحی نمایشگر نیز تمام ویژگی‌های گوشی موبایل سامسونگ گلکسی A52 را تکرا کرده است، نمایشگر 6.5 اینچی سوپر آمولد با وضوح تصویر 2400×1080 پیکسل که از نسبت تصویر 20.9 برخوردار است و توسط گوریلا گلس 5 نیز مراقبت می‌شود. این تمام ویژگی‌هایی است که سامسونگ در هر دوی این گوشی‌ها با وجود فاصله‌ی زمانی بین طراحی و عرضه هر کدام در نظر گرفته است. البته ناگفته نماند که نمایشگر گوشی a53 از از نرخ تازه‌سازی 120 هرتزی پشتیبانی می‌کند، در حالی که نمایشگر گوشی موبایل A52 از نرخ تازه‌سازی 90 هرتز پشتیبانی می‌کند. همچنین گوشی موبایل سامسونگ a52 از قابلیت +HDR10 پشتیبانی می‌کند در حالیکه نمایشگر a53 از قابلیت HDR10 را دارد. اما نکته مثبت هر دوی آن‌ها نیز کیفیت تصویر و تماشای لذتبخش محتویات است؛ یعنی با انتخاب هر یک از این‌ها چیزی را از دست نداده‌اید و همچنان می‌توانید از بازی و تماشای فیلم و سریال لذت ببرید.

 

آیا A53 دوربین بهتری دارد؟

گوشی سامسونگ گلکسی A53 از چهار دوربین با سنسور اصلی 64 مگاپیکسل و گشودگی دیافراگم f/1.8 برخوردار است که در کنار آن شاهد سنسور اولترا واید 12 مگاپیکسلی و دو سنسور 5 مگاپیکسلی ماکرو و سنجش عمق را نیز می‌بینیم. همچنین هر دو دوربین اصلی این دو گوشی موبایل سامسونگ از قابلیت فوکوس خودکار با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر برخوردارند. در نظر داشته باشید که تمام این ویژگی‌ها پیشتر در گلکسی A52 نیز دیده شده بود. سامسونگ شرایط هیچ یک از قابلیت‌های دوربین را چه در سنسور اصلی چه سنسور سلفی و حتی حالت فیلمبرداری در گوشی موبایل A53 تغییر نداده است. همچنین، دوربین غقب هر دو گوشی از قابلیت فیلمبرداری با وضوح 4K را داراست که با استفاده از قابلیت gyro-EIS نیز می‌تواند ویدئوها را تثبیت کند. 

در قسمت دوربین سلفی نیز این دو گوشی موبایل سامسونگ کاملا مشابه هم عمل می‌کنند، سنسور سلفی هر دو گوشی 32 مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم f/2.2 است که هر دوی آن‌ها از قابلیت HDR دوربین‌ها پشتیبانی می‌کنند. علاوه بر این حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ سلفی هر دوی این گوشی‌ها 4K است.

 

مقایسه دوربین a52 با a53

 

A52 و A53 در رابط کاربری با یکدیگر متفاوت هستند

شاید بتوان گفت تنها عامل تفاوت در این دو گوشی‌، رابط کاربری و سیستم عامل آنهاست. A53 از رابط کاربری One UI 4.1 استفاده می‌کند و همچنین بر پایه اندروید 12 فعالیت می‌کند، این در حالی است که گلکسی A52 با رابط کاربری One UI 3.1 و مبتنی بر اندروید 11 عرضه شد. هر دوی این گوشی‌ها می‌توانند جدیدترین آپدیت سیستم عامل را دریافت کنند.

در مورد سخت افزار و تراشه نیز تفاوت‌هایی اتفاق افتاده است؛ گوشی سامسونگ A53 به تراشه اگزینوس 1280 چیپست 5 نانومتر مجهز است در حالی که گوشی سامسونگ A52 به تراشه کوالکام اسنپدراگون 778G مجهز است که یک تراشه 6 نانومتری است. با این وجود پس از بررسی‌هایی که در بازی و عملکردهای دیگر انجام شد گفته شده که عملکرد CPU A52 با برخورداری از تراشه اسنپدراگون 778G بهتر از پردازنده A53 است. همچنین سامسونگ A53 به پردازنده گرافیکی Mali-G68 مجهز است در حالی که در گوشی موبایل گلکسی A52 پردازنده گرافیکی Adreno 642L به کار رفته است. همچنین A52 گوشی بهتری برای انجام کارهای گرافیکی و بازی‌های به نسبت سنگین است هم از لحاظ پردازنده توانمندی بالاتری دارد و هم از نظر پردازنده گرافیکی.

سامسونگ A53 در نسخه‌هایی با ظرفیت رم 6 و 8 گیگابایت و حافظه داخلی با ظرفیت های 128 و 256 گیگابایت عرضه شده است، این در حالی است که گوشی A52 نیز در نسخه‌هایی با حافظه رم 4، 6 و 8 گیگابایت با ظرفیت حافظه داخلی 128 و 256 گیگابایت ارائه شده است؛ پس تنها تفاوت در این قسمت نیز یک گزینه اضافه 4 گیگابایتی حافظه رم با حافظه داخلی 128 گیگابایت برای گوشی A52 است. همچنین نوع درگاه کارت حافظه در هر دو گوشی‌، microSDXC است که با جایگاه سیم کارت دوم مشترک است. حداکثر میزان پشتیبانی از کارت حافظه نیز در هر دو گوشی 1 ترابایت است. اما از جمله تفاوت‌ها بین دو گوشی، وجود جک 3.5 میلی‌متری در گوشی سامسونگ A52 است که در گوشی A53 موجود نیست، اما هر دو از اسپیکر استریوی دوگانه برخوردارند.

از دیگر قابلیت‌های مشترک بین دو A53 و A52، وجود حسگر اثرانگشت، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، حسگر مجاورت و قطب‌نما است. علاوه بر این، هر دو گوشی، گوشی موبایل 5G هستند و از فناوری 5G پشتیبانی می‌کنند.

 

A52 و A53 در رابط کاربری با یکدیگر متفاوت هستند

 

باتری کدام گوشی قوی تر است؟

ظرفیت باتری گوشی سامسونگ A52 با ظرفیت های مختلف 4500 میلی‌آمپر ساعت است در حالی که ظرفیت باتری گوشی A53 در تمامی ظرفیت ها 5000 میلی آمپر ساعت است. باتری هر دو دستگاه از جنس لیتیوم پلیمر ساخته شده است، همچنین حداکثر شارژ پشتیبانی شده هر دو دستگاه 25 وات است، علاوه بر این باتری هر یک از این گوشی‌ها غیر قابل تعویض است. علاوه بر این هر دوی این دستگاه‌ها از USB Type-C پشتیبانی می‌کنند.

 

نتیجه‌گیری

در نهایت با وجود شباهت‌های بسیار در بخش‌های مختلف این دو گوشی باید مقیاس قیمت را هم در نظر بگیرید. همچنین با توجه به ویژگی‌های ارزنده‌تری که در گوشی موبایل A52 سامسونگ به‌کار رفته به نظر می‌رسد که این گوشی برای خرید مناسب‌تر است. علاوه بر این گزینه‌ها، گوشی سامسونگ A52 از قیمت مناسب‌تری نسبت به A53 برخوردار است و اگر قصد خرید گوشی موبایل دارید پیشنهاد ما A52 است.

 

تمامی حقوق این سایت متعلق به گوشی می باشد و تمامی حقوق آن محفوظ می باشد
طراحی و برنامه نویسی کیان تجارت