مقایسه دو گوشی اقتصادی سامسونگ M13 و F13

سامسونگ غول سازنده گوشی‌های اندروید در رده بندی گوشی‌های خود سری M و F را جا داده است که گوشی های اقتصادی یا مشخصات قابل می باشند. این شرکت پس از عرضه مدل‌های مختلف این دو سری در بازار گوشی، توانست به موفقیت خوبی در فروش میان‌رده‌ها دست یابد. در ادامه به مقایسه دو مدل از این دو سری خواهیم پرداخت؛ M13 و F13. گوشی سامسونگ M13 از باتری قدتمندی برخوردار است و در حالت کلی نیز عملکرد قابل قبولی دارد. در مقابل گوشی F13 نیز با وجود تازه‌کار بودنش به خوبی توانست بین کاربران گوشی‌های اقتصادی سامسونگ جا باز کند. هرچند که این دو گوشی شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند؛ با ما همراه باشید.

 

طراحی دو میان‌رده M13 و F13

با وجود اینکه تصمیم شرکت سامسونگ بر خلاقیت در ظاهر گوشی‌های جدید بوده اما گوشی M13 تفاوت چندانی با طراحی ظاهری M23 ندارد. با این وجود ماژول دوربین در قاب پشتی گوشی دیگر در جزیره جای ندارد و دوربین‌ها در پشت گوشی به صورت مسطح قرار گرفته‌اند. گوشی موبایل سامسونگ M13 با استفاده از بدنه‌ای تمام پلاستیکی از وزن سبکی برخوردار است؛ 192 گرم، که همین امر موجب کنترل نگهداری گوشی در دست می‌شود. طراحی کلی گوشی بسیار ساده است و خلاقیت چندانی در طراحی این گوشی اقتصادی بکار نرفته است. دکمه‌های تنظیم صدا و دکمه‌های پاور نیز روی لبه سمت راست M13 دیده می‌شوند. همچنین دکمه پاور با حسگر تشخیص اثر انگشت تلفیق شده است.

جای نصب سیم کارت و محل قرارگیری کارت حافظه نیز روی لبه سمت چپ گوشی رؤیت می‌شود. این گوشی می‌تواند از دو سیم کارت برخوردار شود. میکروفون دوم که برای حذف صداهای مزاحم است در قسمت بالایی M13 قرار دارد؛ در لبه پایین گوشی نیز اسپیکر گوشی و جک 5/3 میلی‌متری خروجی صدا و میکروفن اصلی جای گرفته است. پورت USB-C نیز دقیقاً در این قسمت جای دارد. دوربین سلفی در ناچ قطره‌ای شکل بالای نمایشگر تعبیه شده است. صفحه نمایش از حاشیه‌‌های نسبتا کمی برخوردار است. M13 در ابعاد 165.4 × 76.9 × 8.4 میلی‌متر عرضه می‌شود.

در مقابل گوشی موبایل سامسونگ F13 نیز از بدنه‌ و پنل تمام پلاستیک ساخته شده که جای اثر انگشت و لک روی آن تثبیت نمی‌شود و در برابر ضربه نیز مقاومت خوبی دارد. این گوشی 207 گرم وزن داشته و اندکی سنگین‌تر از M13 است. سامسونگ در این مدل نیز خلاقیت چندانی به کار نرفته است که البته این سیاست کلی سامسونگ در طراحی گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی است.

تفاوت ناچیزی که F13 با M13 دارد اندک ضخامتی است که این گوشی دارد. در سامسونگ F13 دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی در ناچ قطره‌ای شکل بالای نمایشگر تعبیه شده است. این گوشی نیز مانند M13 از دکمه پاور و حسگر اثر انگشت تلفیق شده در کناره‌ی سمت چپ خود برخوردار است. میکروفون و اسپیکر نیز در قسمت بالایی گوشی جای دارند. گوشی موبایل F13 در ابعاد 165.4 × 76.9 × 9.3 میلی‌متر عرضه می‌شود. هر دو گوشی‌ از محافظ گوریلا گلس 5 برخوردار بوده و در رنگ‌های سبز، مسی و آبی موجودند.

 

طراحی دو میان‌رده M13 و F13

 

بررسی دو نمایشگر قابل قبول در گوشی‌های اقتصادی سامسونگ

سامسونگ گوشی‌های اقتصادی خود را از صفحه نمایش‌های درخشان محروم می‌کند. این شرکت در گوشی M13 از صفحه نمایش 6/6 اینچی بهره گرفته است که با نسبت تصویر 20:9 که وضوح تصویر 720*1600 پیکسل را برای کاربر فراهم می‌کند. تراکم پیکسلی این صفحه نمایش نیز به 400 پیکسل در هر اینچ می‌رسد. از نکات مثبت این صفحه نمایش استاندارد SyncMaster 8224 است که از استانداردهای سامسونگ برای صفحه نمایش IPS محسوب می‌شود.

نمایشگر M13 از روشنایی 500 نیت برخوردار است که در بالاترین حالت این میزان روشنایی می‌تواند به صورت خودکار به 587 نیت برسد. ناگفته نماند که صفحه نمایش در محیط‌های باز و زیر نور خورشید عملکرد مناسبی از خودش نشان می‌دهد. اما با این اوصاف، در صفحه نمایش این گوشی از نرخ نوسازی بالایی استفاده نشده است و تنها تا 60 هرتز را پشتیبانی می‌کند. همچنین این نمایشگر رنگ‌ها را کاملاً معمولی نمایش می‌دهد؛ در واقع رنگ‌ها چندان دقیق‌ نیستند. متأسفانه سامسونگ نمایشگرهای اقتصادی خود را بدون تنظیمات جانبی بهبود رنگ و کیفیت ارائه می‌دهد.

در مقابل گوشی F13 نیز از دقت و جزئیات صفحه نمایش‌های غول سامسونگ بهره نبرده است. با این وجود نسبت صفحه نمایش گوشی f13 به کل بدنه، 82.7 درصد است و فضای بیشتری به آن اختصاص یافته است. حاشیه‌ها نیز در این گوشی چندان زیاد نیست و احساس نمی‌شود. این صفحه نمایش 6/6 اینچی از نوع IPS LCD بوده که توانایی پشتیبانی از 16 میلیون رنگ را داراست. این صفحه نمایش تصاویر را با وضوح 1080*2040 پیکسل و با تراکم پیکسلی 266 پیکسل در هر اینچ نمایش می‌دهد. همچنین حداکثر نرخ تازه سازی نمایشگر به 60 هرتز می‌رسد که برای انجام کارهای روزانه و نمایش محتویات نمایشگر با سرعت معمولی مناسب است. در این قسمت می‌توان گفت که F13 از برتری نسبی بیشتری در مقایسه با m13 برخوردار است.

 

دوربین‌ها و کیفیت نسبی عکاسی در نور

M13 عملکر قابل قبولی در دوربین ندارد، حسگر 50 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.8 تنها در محیط‌های پر نور می‌توان عکس‌های قابل قبولی ثبت کرد. حسگری که در این دوربین بکار رفته به فوکوس خودکار با تشخیص فاز مجهز شده است.

دوربین اولتراواید نیز از حسگر 5 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2 بهره می‌برد که می‌تواند با زاویه دید 123 درجه عکاسی کند. عکاسی پرتره نیز با یک دوربین با حسگر 2 مگاپیکسلی صورت می‌پذیرد. دوربین سلفی کار گذاشته شده در جلوی گوشی، از یک سنسور 8 مگاپیکسلی برخوردار است که از فوکوس ثابت نیز استفاده می‌کند. دوربین سلفی M13 جزئیات را تا حد قابل قبولی ثبت می‌کند، علاوه بر در نمایش رنگ‌ها خوب عمل می‌کند اما فوکوس خودکار ندارد. به علت قیمت اقتصادی این گوشی از بسیاری از تنظیمات و امکانات دوربین برخوردار نیست. این دوربین حتی فاقد حالت شب بود و لرزشگیر ویدئو نیز ندارد.

ویدئوها نیز با کیفیت Full HD با نرخ 30 فریم بر ثانیه ضبط می‌شوند. تراشه‌ای که در این گوشی بکار رفته نمی تواند وضوح تصاویر را با کیفیت چندان بالایی ضبط کند.

مشخصات دوربین F13 نیز مشابه به مشخصات دوربین M13 است؛ فلش LED نیز درون ماژول مستطیل شکل در پشت گوشی قرار دارد. سه دوربین واید، اولترا واید و ماکرو در این گوشی به‌کار رفته که حسگرهای 50، 5 و 3 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.8، f/2.2 را داراست. دوربین اصلی از تشخیص فازهای مختلف و فوکوس خودکار نیز برخوردار است. ضبط ویدئو با کیفیت 1080 پیکسل با سرعت 30 فریم بر ثانیه، و عکس‌برداری HDR و پانوراما از دیگر ویژگی‌های این دوربین است.

دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی این گوشی که در ناچ بالای نمایشگر قرار دارد از قدرت فیلمبرداری با کیفیت 1080 پیکسل با سرعت 30 فریم بر ثانیه برخوردار است.

 

 

دوربین‌ها و کیفیت نسبی عکاسی در نور M13 و F13

 

 

نرم‌افزار M13 در مقابل F13

گوشی موبایل M13 با اندروید 12 و رابط کاربری One UI 4.1 Core به بازار عرضه شده است. رابط کاربری One UI 4.1 نیز مختص گوشی‌های اقتصادی است که هردوی این گوشی‌ها از آن استفاده می‌کنند. در واقع به خاطر تراشه اگزینوس 850 از رابط کاربری One UI 4.1 Core در این گوشی‌ها استفاده شده زیرا در مقایسه با نسخه اصلی One UI 4.1 سبک‌تر است و روی سخت‌افزار آن بهتر اجرا خواهد شد و سرعت آن با پردازنده اصلی سازگار است.

البته در نظر داشته باشید که به خاطر رده اقتصادی M13 و F13، رابط کاربری One UI 4.1 Core از برخی اپلیکیشن‌ها و سرویس‌ها پشتیبانی نمی‌کند تا راحت‌تر بتواند روی این گوشی‌ها اجرا شود. ناگفته نماند این گوشی‌ها از اپلیکیشن‌های Music Share و Smart View برخوردار نیستند که البته می‌توان این دست برنامه‌ها را به صورت اختصاصی روی گوشی نصب کرد.

بهتر است بدانید که صفحه نمایش این دو گوشی از نوع همیشه روشن نیست، اما می‌توانید صفحه قفل را شخصی‌سازی کنید. قفل گوشی نیز با حسگر تشخیص اثر انگشت سریع گشوده می‌شود.

M13 به اپلیکیشن گالری مخصوص خودش دسترسی دارد و حتی مرورگر اینترنت مخصوص و اپلیکیشن نوت مختص خودش را دارد. اما ناامید نباشید زیرا با رابط کاربری One UI امکان شخصی سازی بسیاری برای گوشی‌تان وجود دارد و معمولاً نیز عملکرد خوبی ارائه می‌دهد.

 

سخت افزار گوشی M13 بهتر است یا F13؟

در گوشی موبایل M13 از تراشه اگزینوس 850 که پردازنده‌ای هشت هسته‌ای است استفاده شده است. تمام هسته‌‌های این پردازنده Cortex-A55 هستند. این هسته‌ها شاید کمی قدیمی شده باشند زیرا در سال 2018 معرفی شده‌اند.

همچنین وجود رم‌های LPDDR4X با حافظه eMMC 5.1 روی این گوشی نکته‌ی قابل توجهی است. پردازنده گرافیکی Mali-G52 پردازنده نسبتا قدرتمندی است که در ارتباط با اگزینوس 850، سرعت عملکرد خوبی دارد. در واقع این موضوع موجب شده که صفحه نمایشی با وضوح تصویر Full HD روی این گوشی موبایل سامسونگ بکار گرفته شود.

درنظر داشته باشید که هر دوی این گوشی‌ها برای اجرای بازی طراحی نشده‌اند، البته می توان بازی‌های نه چندان قوی را روی این گوشی‌‌ها راه اندازی کرد؛ در حالت کلی این دست گوشی‌های سامسونگ کاربرد روزانه داشته و برای تماشای فیلم، وب‌گردی و مطالعه و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مناسب هستند. همچنین لزومی ندارد که در استفاده‌های روزانه و حتی بازی کردن نگران گرمای زیاد گوشی‌ها باشید. البته که بدنه پلاستیکی می‌تواند حائل خوبی برای گرمای گوشی باشد.

سخت افزار F13 سامسونگ نیز کاملاً مشابه به رقیب آن است، در واقع دسترسی به سخت افزار معمولی رو به بالا امکانات نسبی خوبی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. پردازنده گرافیکی Mali-G52 در این گوشی نیز حضور دارد و می‌تواند عملکرد نسبتاً خوبی را در ارتباط با اگزینوس 850 ارائه دهد. هر دو گوشی سامسونگ؛ M13 و F13 در دو نسخه با رم 4 و 64 و 128 گیگابایت حافظه داخلی عرضه می‌شوند که امکان ارتقای حافظه تا 1 ترابایت نیز برای آنها وجود دارد اما تفاوت جزئی که میان این دو گوشی در این بخش دیده می‌شود استفاده M13 از حافظه داخلی eMMC 5.1 است که F13 از آن برخوردار نیست.

 

سخت افزار گوشی M13 بهتر است یا F13؟

 

باتری و میزان قدرت دستگاه

گوشی‌های اقتصادی سامسونگ در ازای تمام کمبودهایی که از جانب سخت افزار و دوربین دارند از باتری‌های قدرتمند و خوبی برخوردارند. در واقع باتری قدرتمند پایه‌ای است که سامسونگ قطعات سخت افزاری نسبی‌اش را با آن ضمانت می‌کند. یکی از جذاب‌ترین قسمت‌هایی که در بررسی گوشی موبایل M13 و F13 مطرح می‌شود این است که این گوشی ها در دسته گوشی موبایل باتری قوی قرار می گیرند. در حقیقت باتری تنها نقطه قوت این گوشی‌ها محسوب می‌شود. گلکسی M13 و F13 با باتری لیتیوم پلیمری 6000 میلی‌آمپر ساعتی به بازار عرضه شده و متناسب با مصرف کم تراشه اگزینوس 850 باتری ساعت‌های زیادی می تواند دوام ‌آورد.

اما برخلاف باتری قوی که این گوشی ها دارند، گوشی موبایل شارژ سریع نیستند و شرکت سامسونگ برای این محصولات از شارژر 15 واتی استفاده کرده است که البته نمی‌تواند با سرعت قابل توجهی این این گوشی‌ها را شارژ ‌کند. در نظر داشته باشید که شارژ کامل باتری این گوشی‌ها حدود بیش از دو ساعت زمان می‌برد.

 

مقایسه قیمت و بهره‌وری در خرید

همانطور که می دانید قیمت گوشی موبایل به عوامل مختلفی بستگی دارد اما در مورد این دو گوشی، هر دو گوشی F13 و M13 از ویژگی‌های کاملاً مشابهی در سخت افزار، نرم افزار، دوربین و عملکرد برخوردارند. همچنین هر دوی این گوشی‌ها با توجه به حافظه داخلی و رم مشابه به هم هستند اما M13 از برتری اندکی نسبت به F13 برخوردار است زیرا از حافظه داخلی eMMC 5.1 برخوردار بوده و در بخش نمایشگر نیز F13عملکرد بهتری از خود ارائه می‌دهد. با این وجود، این دو گوشی در یک بازه‌ی قیمتی کاملاً مشابه عرضه می‌شوند و عملکرد مولتی مدیا و روزانه دارند.

تمامی حقوق این سایت متعلق به گوشی می باشد و تمامی حقوق آن محفوظ می باشد
طراحی و برنامه نویسی کیان تجارت