مقایسه آیفون 14 پرو مکس با سامسونگ گلکسی S22 اولترا

شرکت اپل در سپتامبر 2022 نسل جدید گوشی موبایل آیفون خود را یعنی گوشی موبایل آیفون 14 معرفی کرده است. اما سرآمد خانواده گوشی اپل در این دوره گوشی موبایل iPhone 14 pro max است که از بسیاری قابلیت‌های نرم افزاری و سخت افزاری با مزیت بیشتری نسبت به دیگر اعضای خانواده خود برخوردار است. استفاده از تراشه A16 Bionic، برخوردای از فناوری SOS یا فناوری ماهواره‌ای، تشخیص تصادف و دوربین فوق العاده حرفه‌ای از جمله ویژگی‌های برتر گوشی اپل است که در این گوشی نیز به‌کار رفته است. البته در حین بررسی این قابلیت‌ها به سیاست اقتصادی شرکت اپل با توجه به شاخص قیمت گوشی موبایل اپل توجه داشته باشید.

در مقابل نیز برند سرشناس سامسونگ در فوریه 2022 شاهکار پرچمدار خود، گوشی موبایل گلکسی s22 اولترا را معرفی کرده است. گوشی موبایل سامسونگ galaxy s22 ultra نیز از ویزگی‌های سخت افزاری و نرم افزار بهبود یافته‌ای در نسل جدید سامسونگ برخوردار است. استفاده از دوربین RAW، پردازنده جدید 4 نانومتری، روشن‌ترین نمایشگر اندروید، برخورداری از قلم لمسی داخلی از ویژگی‌های برجسته این گوشی پیشرو در زمینه تکنولوژی است.

در این مطلب به مقایسه دو نمونه برتر از بهترین برندهای آمریکایی و آسیایی خواهیم پرداخت؛ ویژگی ساختاری، سخت افزاری و نرم افزاری آیفون 14 پرو مکس و گلکسی s22 اولترا. با ما همراه باشید.

 

بررسی طراحی، ساختار و بدنه iPhone 14 pro max با galaxy S22 ultra

دو گوشی آیفون 14 پرو مکس و سامسونگ گلکسی S22 اولترا از مقاوت و کیفیت ساختاری بالایی برخورداند، جنس پشت S22 از شیشه و گوریلا گلس ویکتوس است در مقابل نیز گوشی موبایل آیفون 14 پرو مکس از شیشه و سرامیک شیلد ساخته شده است. این ویژگی‌ها در قسمت جلویی این دو گوشی نیز تکرار شده است.

گلکسی s22 اولترا علاوه بر عریض‌تر بودن از گوشی آیفون، از لبه‌های تیزتری برخوردار است که بر جذابیت آن می‌افزاید. البته ممکن است با قرار دادن آن در جیب کمی اذیت شوی در مقابل طراحی آیفون 14 پرومکس با وجود بزرگ بودن آن لبه‌های گردتری دارد که برخورد دست با آن را راحت می‌کند. این دو گوشی حرفه‌ای در ترکیب مشخصی از شیشه و فلز ساخته شده‌اند. در واقع گوشی اس 22 اولترا در طراحی فریم خود از آلومینیوم استفاده کرده در حالی بهترین گوشی اپل فولاد ضد زنگ را در ساختار فریم خود جای داده است.

هر دو گوشی، گوشی موبایل ضد آب هستند و استاندارد IP67 برای محافظت از قطرات آب و ذرات گرد و خاک نیز بر نمایشگر هر دو گوشی اعمال شده به همین خاطر جای هیچ نگرانی برای محافظت از آنها وجود ندارد. برند سامسونگ و اپل برای ارائه آداپتور شارژر هزینه‌ای مجزا از شما دریافت می‌کنند؛ گوشی آیفون 14 پرومکس با کانتور لایتینگ امکان شارژ رسانی را دارد، گوشی موبایل گلکسی s22 اولترا نیز با استفاده از درگاه USB-C شارژ می‌شود. البته امید داریم که در نسل‌های بعدی گوشی‌های این دو برند، تغییر بهتری در زمینه ارائه آداپتور حاصل شود. گلکسی اس 22 اولترا در رنگ‌های مشکی، سفید، شرابی و سبز عرضه شده و گوشی آیفون 14 پرو مکس در رنگ‌های مشکی، طلایی، نقره‌ای و بنفش ارائه گردیده است.

 

بررسی طراحی، ساختار و بدنه iPhone 14 pro max با galaxy S22 ultra

 

نمایشگر کدام گوشی بهتر است؟

نمایشگر این دو گوشی پیشرفته با اندک تفاوتی روبه‌رو هستند؛ صفحه نمایش گوشی آیفون 14 پرومکس 6.7 اینچ بوده در حالی که نمایشگر سامسونگ گلکسی s22 ultra از 6.8 اینچ در طراحی ظاهری برخوردار است. در حالت کلی نیز صفحه نمایش دینامیک امولد X سامسونگ S22 ultra از وضوح بیشتری با نسبت 3080×1440 برخوردار است. در حالی که نمایشگر LTPO Super Retina XDR OLED با وضوح تصویر 1179× 2556 برخوردار است.

از لحاظ فناوری این دو نمایشگر از ریز جزئیات متفاوت اما تأثیرگذاری برخوردارند؛ برای مثال iPhone 14 pro max از آخرین پنل OLED نسل M12 استفاده کرده، در حالی که S22 Ultra همچنان دارای نسل قبلی M11 است. اپل اعلام داشته که میزان روشنایی نمایشگرهای آیفون 14 پرومکس تا 2000 نیت خواهد رسید، در حالی که میزان روشنایی نمایشگر‌های اس 22 اولترا نهایتا تا 1750 نیت می‌رسد. با این وجود هر دوی این گوشی‌ها از کیفیت عالی و وضوح فوق العاده برخوردارند.

علاوه بر این موارد، قابلیت تازه سازی یا نرخ رفرش ریت این نمایشگر تا 120 هرتز است که روی باتری گوشی تأثیر بسیاری دارد. سامسونگ از پیشترها یک قابلیت فوق‌العاده را به گوشی‌های خود اضافه کرده بود؛ Always-on display یا نمایشگر همیشه روشن که متناسب با فضا و شرایط و میزان نور به صورت خودکار فعال و غیرفعال می‌شود.

اما اپل با استفاده از این قابلیت در نسل جدید خود گام بلندی برای تغییر برداشته است. امنیت بیومتریک در هر دوی این گوشی‌ها به بهترین نحو ارائه شده است؛ در گوشی سامسونگ گلکسی S22 اولترا با استفاده از حسگر اثر انگشت اولتراسونیک که در زیر نمایشگر قرار دارد از عوامل اصلی حفظ امنیت گوشی است. در مقابل گوشی آیفون 14 پرو مکس نیز Face ID را قرار داده که می‌تواند فرم سه بعدی از چهره صورت کاربر را پس از ضبط و ثبت، مورد استفاده قرار دهد.

امنیت گوشی در بخش تشخیص چهره در آیفون بسیار بیشتر از سامسونگ است چرا که تشخیص مبتنی بر چهره s22 امکان جعل و ناامنی بیشتری دارد.

یکی از مزیت‌های جانبی گلکسی s22 ultra برخودرای از قلم سریع و فرز S pen برای یاداشت و طراحی عالی عمل می‌کند. این یکی از گزینه‌های ایده آل برای انتخاب است که تنها در گوشی سامسونگ می‌توان به آن دست یافت.

 

بررسی دوربین آیفون 14 پرو مکس

گوشی‌های آیفون تا کنون سرآمد دوربین در تمام دوران‌ها بوده‌اند، اینبار نیز شرکت اپل با ارائه گوشی موبایل آیفون 14 پرومکس در ارائه دوربین پیشرفته تحولی بزرگ داشته است. آيفون 14 پرو مکس در دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی خود به یک حسگر جدید و بزرگتر مجهز شده که در الگوریتم‌های پردازش تصویر و عکس‌برداری در شب نیز بسیار فوق‌العاده عمل می‌کند. البته این در حالی است که سامسونگ درباره گوشی موبایل گلکسی اس 22 اولترا نیز مدعی بود که جزئیات زیادی را ثبت می‌کند و عملکرد بسیار خوبی در عکس‌های پرتره دارد.

اما اپل در دوربین اصلی آیفون 14 پرو مکس با ارتقاء مگاپیکسل توانسته تساوی مناسبی بین سرعت نور و کاهش نویز برقرار کند. به همین علت نیز عکس‌ها را کاملاً واضح با ادغام 4 در 1 پیکسل، 12 مگاپیکسلی ثبت می‌کنند؛ در صورتی که تمایل داشته باشید نیز می‌توانید با فعال کردن حالت ProRAW عکاسی کنید.

همچنین در دوربین 48 گوشی موبایل iPhone 14 pro max می‌توان یک حالت زوم دیگر اضافه کرد؛ با کراپ کردن تصویر اصلی در حالت پرتره می‌توان زوم دو برابری را امتحان کرد. این در حالی است که یکی از امکانات دوربین‌های اپل وجود دوربین تله‌فوتویی است که امکان زوم 3 برابری دارد. این مقدار زوم در حالت کلی به 15 برابر در حالت عکاسی و در حالت فیلمبرداری نیز به 9 برابر می‌رسد. این گوشی از یک سنسور 12 مگاپیکسلی در دوربین سلفی برخوردار است که قابلیت فوکوس خودکار به آن اضافه شده در حالی که در نسل‌های قبلی قابلیت فوکوس آن ثابت بوده است.

 

بررسی دوربین آیفون 14 پرو مکس

 

بررسی دوربین گلکسی s22 ultra

در مقابل نیز دوربین 108 مگاپیکسلی با کیفیت زوم عالی برای ارائه جزئیات در گوشی سامسونگ گلکسی s22 اولترا قرار دارد. علاوه بر این سامسونگ دوربین اولترا واید را با سنسور 12 مگاپیکسلی برای ارائه روشنایی بیشتر در عکاسی در تنظیمات دوربین قرار داده است. در نهایت نیز با ترکیب عملکرد این دو دوربین، عکس‌هایی دقیق و واضح ثبت خواهد شد. یک گزینه عالی در این دوربین برنامه جدید به نام Expert RAW است که برای عکاسان حرفه‌ای طراحی شده است، در واقع این ویژگی امکان کنترل کامل لنزهای دوربین را فراهم می‌کند.

دوربین تله فوتوی گلکسی s22 ultra با قابلیت 10 مگاپیکسل از قدرت زوم اپتیکال 3 برابری برخوردار است. اما حداکثر رزولوشن فیلمبرداری دوربین‌ پشت گوشی سامسونگ گلکسی اس 22 اولترا با قابلیت 8K در برابر حداکثر رزولوشن فیلمبرداری دوربین گوشی آیفون 14 پرومکس با قابلیت 4K قرار دارد. درباره دوربین سلفی نیز قابلیت 40 مگاپیکسلی سنسور دوربین سلفی گلکسی در برابر قابلیت 12 مگاپیکسلی آیفون 14 پرومکس قرار دارد، با این وجود اپل روی مواردی مانند حالت سینمایی تمرکز کرده که اکنون کیفیت 4K را در فیلمبرداری با دوربین سلفی پشتیبانی می‌کند و توانایی ضبط ویدئو با سرعت 24 یا 30 فریم در ثانیه را داراست.

 

بررسی دوربین گلکسی s22 ultra

 

مقایسه سخت افزار، نرم افزار و عملکرد

آیفون 14 پرو مکس با استفاده از یک تراشه اختصاصی Apple A16 Bionic از دیگر پردازنده‌ها یک مرحله پیش‌تر رفته است. این تراشه بر اساس یک تکنولوژی جدید و پیشرفته‌ 4 نانومتری ساخته شده است. در مقابل نیز گوشی موبایل گلکسی s22 ultra مبتنی بر پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 1 با پشتیبانی از استاندارد کوالکام ارائه شده است.

ایفون 14 پرو مکس با 6 گیگابایت رم ارائه می‌شود در حالی گوشی موبایل سامسونگ مدل گلکسی اس 22 اولترا با 8 گیگابایت رم در مدل اولیه ارائه می‌شود. در نظر داشته باشید که نسخه 12 گیگابایتی رم این گلکسی نیز در دسترس است که برای عملکرد چند وظیفگی کارکردی فوق‌العاده دارد.

تفاوت رم و حافظه را در این دو دستگاه با توجه به سیستم عامل و رابط کاربری هر یک از این برندها در نظر بگیرید. گوشی موبایل s22 اولترا با رابط کاربری One UI 4 ارائه می‌گردد. درحالی که آیفون 14 پرومکس از سیستم یکپارچه iOS استفاده می‌کند، پس عملکرد حافظه و ذخیره‌سازی در این دو گوشی کاملا با هم متفاوت بوده و دلیلی بر ضعف عملکردی آیفون در رقابت با سامسونگ نخواهد بود. در نتیجه سیستم‌های اندرویدی برای ارتقاء عملکرد خود باید به حالت ایده‌آل خود نزدیک شوند به همین خاطر ناچارند میزان رم گوشی جدید خود را افزایش دهند.

فضای ذخیره‌سازی هر دو گوشی در نسخه‌های پایه 128 گیگابایت حافظه داخلی دارد همچنین کاربر می‌تواند نسخه‌های 256 گیگابایت، 512 گیگابایت و حتی 1 ترابایت را نیز سفارش دهد. ناگفته نماند که هیچکدام از این گوشی‌ها پشتیبانی از کارت‌حافظه ندارند.

 

مقایسه باتری و شارژ آیفون 14 پرومکس با گلکسی اس 22 الترا

سامسونگ گلکسی s22 اولترا از یک باتری بزرگ 5000 میلی‌آمپر ساعتی برخوردار است این در حالی است که آیفون 14 پرو مکس 3200 میلی آمپر ساعت است. همچنین گوشی موبایل گلکسی اس 22 اولترا از سرعت شارژ 45 واتی پشتیبانی می‌کند، در حالی که سرعت شارژ گوشی موبایل آیفون 14 پرومکس 15 وات است پس می توانه گفت گلکسی اس 22 الترا گوشی موبایل شارژ سریع است. اما با این وجود این دلیلی بر ضعف عملکردی آیفون نسبت به سامسونگ نخواهد بود. از طرفی نیز، گلکسی اس 22 اولترا از شارژ بی‌سیم معکوس پشتیبانی می‌کند که می‌توان با استفاده از آن ساعت هوشمند را بر روی گلکسی گذاشته و آن را شارژ کرد.

 

نتیجه‌گیری

گوشی موبایل آیفون 14 پرومکس با برخوداری از برخی قابلیت‌ها نظیر تراشه جدید و پرقدرت، جزیره دینامیک، اتصال ماهواره‌ای و همچنین پشتیبانی نرم‌افزاری طولانی‌تر در مقابل گوشی موبایل گلکسی s22 اولترا با قابلیت‌های بی‌نظیر دوربین و وضوح عکاسی در شب، برخورداری از قلم مخصوص s pen قرار دارد. البته توجه داشته باشید که قیمت گوشی موبایل اپل تا حدودی بیشتر از قیمت گوشی موبایل سامسونگ برآورد شده است؛ پس انتخاب نهایی با توجه به معیارها و میزان هزینه پرداختی از جانب شما صورت می‌گیرد.

تمامی حقوق این سایت متعلق به گوشی می باشد و تمامی حقوق آن محفوظ می باشد
طراحی و برنامه نویسی کیان تجارت