ترفندهای کاهش دمای گوشی موبایل

معمولا گوشی موبایل با پدیده داغ شدن یا گرمای بیش از حد مواجه می شود که عوامل بسیاری در رخداد این مشکل مؤثر هستند. البته عامل اصلی داغ شدن که در گوشی های اندرویدی مانند سامسونگ، هوآوی و شیائومی اتفاق می‌افتد، باتری‌ آسیب دیده این مدل گوشی‌هاست. همچنین موارد دیگری نیز وجود دارند که موجب داغ شدن گوشی اندروید می‌شوند؛ در ادامه به طور کلی به این مسئله خواهیم پرداخت.

 

چرا گوشی‌های موبایل هوشمند داغ می‌کنند؟

بسیاری از نرم افزارها با مصرف مقدار زیادی انرژی در گوشی موبایل اندروید، بیش از اندازه (CPU) مصرف می‌کنند. برای مثال برخی از اپ‌های گوشی موبایل شیائومی مانند ویجت‌های گیمینگ، بیش از حد از CPU استفاده می‌کنند. همچنین در صورتی که نور صفحه گوشی اندروید زیاد باشد احتمال داغ شدن آن نیز بالاست. مورد سوم که می‌تواند در این مشکل دخیل باشد، اینترنت 4G و 5G است. اینترنت 4G و 5G با مصرف مقدار زیادی انرژی امواج زیادی تولید می‌کنند.

از دیگر عوامل افزایش دما و داغ شدن گوشی موبایل نصب بازی‌های سنگین در این گوشی‌های هوشمند است، البته برای انجام بازی ویدیویی با گوشی موبایل گیمینگ مشکل چندانی پیش نخواهد آمد. نکته مهمی که در امور نرم افزاری از اهمیت بسزایی برخودار است؛ مسئله ویروسی شدن است که گوشی موبایل نیز از این قاعده مستثنی نیست. از جمله موهبت‌های یک گوشی موبایل باتری قوی آن است، در صورتی که باتری گوشی شما از کیفیت خوبی برخودار نباشد شما درگیر مسائل بسیاری خواهید بود. همچنین باتری آسیب دیده یکی از بزرگترین تهدیدها برای گوشی است زیرا با داغ شدن آن مانع از کارکرد درست آن می‌شود. از دیگر علت‌های افزایش دمای گوشی می‌تواند استفاده از شارژر بی‌کیفیت باشد، درست همانطور که به خوبی می‌توان از یک گوشی موبایل شارژ سریع بهره برد. اما با همه این عوامل ممکن است افزایش دمای گوشی شما به خاطر نوسانات ناگهانی برق باشد زیرا در برخی موارد جریان انرژی زیادی به گوشی وارد می‌کنند.

وقتی در طولانی مدت در حال استفاده و کار با گوشی هستید، یا در حال بازی کردن و فیلم دیدن هستید گوشی شروع می‌کند به داغ شدن، زیرا در همین لحظه کارت گرافیک و CPU با فشار به باتری گوشی باعث حرارت بالای آن می‌شوند. در صورتی که گوشی موبایل به میزان زیادی داغ شود، باتری و مادربرد آن با مشکل جدی مواجه خواهند شد.

 

چرا گوشی‌های موبایل هوشمند داغ می‌کنند؟

 

آیا گرما و دمای بالا به گوشی آسیب می‌رساند؟

معمولا بدنه اسمارت‌فون‌ گوشی‌ها از ترکیب شیشه، فلز یا مواد دیگر ساخته می‌شود که که به خوبی رسانای گرما هستند. همچنین تابش مستقیم نور آفتاب یا نگه داشتن طولانی مدت گوشی در محیط آفتابی و گرم، موجب داغ شدن و افزایش دمای گوشی گردد.

دمای گوشی موبایل در حالت عادی حدود 35 درجه سانتی‌‌گراد است؛ بنابراین دمایی مابین 35 تا 40 درجه در زمان کار با گوشی یک دمای نسبتاً طبیعی به حساب می‌آید. اما دمای بین 40 تا 45 درجه غیر عادی است لذا برای کاهش این میزان حرارت باید راهکارهای از گوشی در برابر گرما را به کار گرفت. در حین که دمای گوشی شما از 45 درجه عبور کند و بیشتر شود، موقعیت اعلام خطر است که بیشتر گوشی‌ها نیز با آلارم‌های مختص خود به صدا در می‌آیند.

در حالت کلی بهتر است از فعالیت با گوشی در در محیط آفتابی یا در تیررس مسقیم آفتاب اجتناب کنید. همچنین از قرار دادن گوشی در ماشین در هوای گرم و نور مستقیم خورشید خودداری کنید. در حالت کلی سعی کنید گوشی‌تان را دور از حرارت و گرما نگه دارید.

 

چگونه دمای گوشی را پایین بیاوریم؟

  1. سعی کنید باتری گوشی را فقط تا ۸۰ درصد شارژ کنید. در صورتی که باید گوشی‌تان را شب هنگام شارژ کنید حتما آن را روی یک سطح صاف و خنک قرار دهید. در نظر داشته باشید که به هیچ وجه نباید تلفن تان را کامل شارژ کنید. اگر همیشه گوشی خود را کامل شارژ می کنید، در واقع به کاهش طول عمر باتری آن کمک می‌کنید حتی اگر گوشی موبایل باتری قوی باشد. گوشی موبایل وقتی کامل شارژ شود بیشتر استعداد داغ شدن و گرما را دارد، پس بهتر است شارژ گوشی بین 30 درصد و 80 درصدقرار داشته باشد.
  2. از قرار دادن گوشی در معرض نور مستقیم خورشید جلوگیری کنید. هرچند که ممکن است زیاد اتفاق بیفتد اما سعی کنید هیچ وقت گوشی خود را برای مدت طولانی زیر نور آفتاب رها نکنید.
  3. در حالت کلی اپلیکیشن‌های بدون استفاده را ببندید. در صورتی که چندین اپ در گوشی موبایلتان به صورت همزمان باز باشد، در واقع گوشی خود را وادار به اضافه کاری می‌کنید. البته این مورد شامل باز کردن تب‌های متعدد و بسیار در مرورگر وب نیز می‌شود. در نظر داشته باشید که در حین شارژ گوشی اپلیکیشن‌ها را ببندید، مخصوصا اپلیکیشن‌هایی با گرافیک سنگین مانند گیم. البته می‌توان با نصب یک اپلیکیشن روی گوشی، به طور خودکار اپلیکیشن‌های بدون استفاده را به صورت موقت غیر فعال کرد.
  4. سعی کنید همیشه نور گوشی را کم کنید. با کم کردن نور گوشی نیز می‌توانید از شارز باتری‌تان نگه داری کرده و در نهایت نیز از داغ شدن گوشی‌تان جلوگیری کنید. همچنین اگر در مکان‌های روباز و روشن هستید متوجه نور گوشی باشید.
  5. اپلیکیشن‌های گوشی را آپدیت کنید. امکان دارد در نسخه‌های قدیمی اپلیکیشن باگ‌هایی وجود داشته باشد که پس از آپدیت شدن و رفع باگ، عملکرد گوشی بهتر شود.
  6. از حالت هواپیما استفاده کنید. در صورتی که در جایی هستی که نیازی به گوشی ندارید، یا گوشی‌تان را خاموش کنید یا با استفاده از حالت هواپیما از گرم شدن آن جلوگیری نمایید.
  7. روی گوشی اندرویدی‌تان یک آنتی ویروس نصب کنید. در صورتی که سیستم عامل گوشی تان اندروید است و مدام داغ می‌شود، ممکن است گوشی شما ویروسی شده باشد. لازم به ذکر است که گوشی‌های اندرویدی در برابر بدافزارها آسیب پذیر هستند، پس با نصب یک آنتی ویروس می‌توان احتمال آلودگی گوشی به ویروس را از بین برد.
  8. کمتر بازی کنید.
  9. کاور گوشی را دربیاورید. با درآوردن کاور گوشی می‌توانید دکای آن را پایین بیاورید.
  10. کابل شارژ را چک کنید. در حینی که گوشی‌تان در حال شارژ بود و داغ شد، ممکن است مشکلی در رابطه با کابل شارژ وجود داشته باشد. بنابراین کابل را در آورده و مجددا متصل کنید.

 

چگونه دمای گوشی را پایین بیاوریم؟

 

ترفندهای جلوگیری از داغ شدن گوشی

با توضیحات فوق دریافته‌ایم که گرم شدن گوشی پدیده‌ای عادی و طبیعی است و برای اکثر گوشی‌ها اتفاق می‌افتد. اکثر گوشی‌های هوشمند به خصوص گوشی شیائومی از قسمت پشت دستگاه حرارت را خارج می‌کنند که البته راه حل خوبی به نظر می‌رسد. در صورتی که بخواهیم با استفاده از قاب‌های ضخیم از دستگاه محافظت کنیم در واقع این قاب‌ها مانع از خروج گرما خواهند شد. بنابراین بهتر است با استفاده از قاب‌های نازک و ظریف مثل قاب سیلیکونی از گوشی محافظت کرد؛ در این صورت هم گوشی موبایل حفظ می‌شود هم گرمای دستگاه خارج می‌شود.

علاوه بر قاب، برنامه‌ها و سیستم عامل نیز نقشی تاثیرگذار در حرارت و داغ شدن گوشی دارد.مخصوصا برنامه‌هایی که برای اولین بار دانلود می‌شوند. معمولا چنین برنامه‌هایی از ایرادات و باگ‌هایی برخودارند که برای افزایش عملکرد گوشی موجب داغ شدن باتری آن می‌شوند. پس بهتر است سعی کنید با روشن گذاشتن نوتیفیکیشن بروزرسانی برنامه‌ها از نسخه‌های جدید آن‌ها مطلع شوید.

همچنین سعی کنید برای مدت زمان طولانی از بلوتوث استفاده نکنید زیرا که فعالیت بلوتوث به خودی خود موجب افزایش حرارت گوشی شما می‌شود. پس بهتر است تنظیمات مرتبط با بلوتوث را غیرفعال کنید. چنانچه قصد کار با برنامه‌های سنگین را دارید گوشی موبایل را به شارژ وصل نکنید، چون گوشی توان تحمل گرمای دوبرابر را هم از جهن شارژ و هم از جهت اجرای برنامه نخواهد داشت.

 

جمع بندی

یکی از معضلاتی که همواره گوشی‌های هوشمند با آن مواجه هستند، داغ شدن است. گوشی دات کام در این مقاله سعی داشت تا نکات مهمی جهت کاهش دمای گوشی مطرح کند تا از آسیب جدی به گوشی شما وارد نشود. البته این مسئله در طی مراحل بسیاری ممکن است اتفاق بیفتد. علاوه بر موارد گفته شده تنظیمات گوشی نیز از مواردی است که می‌تواند به داغ شدن بیش از حد گوشی منجر شود. روشنایی و نور زیاد صفحه، استفاده از تصویر زمینه متحرک، ویجت‌‌های زیاد و فعال بودن سایر امکانات غیرضروری در انواع گوشی موبایل از دلایل داغ شدن بیش از حد گوشی شمرده می‌شوند.

از دیگر دلایل حرارت بالا و غیر معمول گوشی می‌تواند ضربه دیدن باشد. با آسیب دیدن قطعات داخلی گوشی در هنگام ضربه، گوشی به طور کلی داغ می‌شود. بهتر است همیشه گوشی تا 80 درصد شارژ شود، همچنین از کابل خود گوشی برای شارژ استفاده کنید. در حین شارز شدن نیز از آن استفاده نکنید. در صورتی که گوشی موبایل خود را به برق متصل کردید، آن را روی میز شیشه‌ای، چوبی یا پلاستیکی قرار دهید و از قرار دادن آن روی مبل و تخت خواب پرهیز کنید.

تمامی حقوق این سایت متعلق به گوشی می باشد و تمامی حقوق آن محفوظ می باشد
طراحی و برنامه نویسی کیان تجارت