آیا آیفون 14 را می توان رجیستر کرد؟

گوشی موبایل آیفون 14 چند ماهی است که به کشورمان وارد شده اما این در حالی است که زمان دقیق رجیستری آیفون 14 دقیقآ مشخص نیست. بنابر آنچه که تعریف شده، مسئله ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای 600 دلار مشکلاتی ایجاد کرده است و اخباری که در اینباره منتشر می‌شود ضد و نقیض است. با این وجود نمی‌توان شمار بسیاری از طرفداران گوشی موبایل آیفون را در ایران انکار کرد به همین دلیل نیز رجیستری این دست گوشی‌های بروز دنیا موجب دل‌نگرانی کاربران آیفون و طرفداران آیفون 14 شده است. پیشتر اعلام شده بود که رجیستری آیفون 14 در آذر 1401 عملی خواهد شد اما با پایان ماه آذر نیز خبر معتبری از زمان دقیق رجیستری اعلام نشد.

در میان اخبار منتشر شده راجع به رجیستری گوشی آیفون 14 خبری درباره این گوشی منتشر شده که اذعان داشته خریداران این گوشی که قبلاً وارد ایران شده‌اند، می‌توانند سیم‌کارت را خارج و دوباره وارد کنند، تا بدین منوال فعالیت این گوشی‌ها موقتاً تا یک ماه تمدید شود. با این وجود محمدرضا عالمیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل ایران درباره آینده‌ این گوشی موبایل گفته که در عجبم که چرا آیفون 13 رجیستری می‌شود اما گوشی موبایل آیفون 14 نه. ادامه این روند می‌تواند به اعتماد و مال افرادی که آیفون 14 را خریداری کرده‌اند آسیب جدی بزند. این در حالی است که احتمال می‌رود تا به حال حدود 100 تا 150 هزار گوشی موبایل آیفون 14 در بازار به فروش رسیده است.

در واقع این مشکلی است که علاوه بر عمده فروشان، گریبان مصرف کنندگان شخصی را نیز گرفته است، در واقع خریداران، این گوشی را به صورت مسافری وارد ایران کرده‌اند. در حال حاضر با وجود اینکه گوشی‌های iphone 14 در گمرک ارزش‌گذاری شده‌اند اما امکان پرداخت هزینه‌ برای آنها وجود ندارد با این حساب نمی‌توان از آنها استفاده کرد.

علی رغم تلاش‌های بسیاری در این زمینه صورت گرفته اما همچنان با وجود اعلام عدم رجیستری گوشی موبایل آیفون 14، مسئولان درباره علت این امر سخنی نگفته‌اند و تاکنون پیگیری‌های صورت گرفته از گمرک برای زمان دقیق برطرف شدن این مشکل نیز بی‌نتیجه بوده است.

 

رجیستر گوشی آیفون 14

 

چرا گوشی آیفون 14 رجیستر نمی شود؟

با وجود پایان یافتن زمان وعده داده شده برای رجیستر، رمضان رئیس اتحادیه فروشندگان صوتی و تصویری، گوشی موبایل با اعلام اینکه مجوز واردات تجاری گوشی موبایل اپل آیفون 14 به هیچ شخص یا شرکتی داده نشده است، تصریح کرد: البته ممکن است در آینده این مجوز داده شود اما مشخص نیست و این اختیار هم دست ما نیست. بنابراین تا این لحظه چون آیفون 14 به صورت تجاری وارد نشده، خرید و فروش آن ممنوع است.» علاوه بر این رئیس اتحادیه فروشندگان صوتی و تصویری اعلام کرده است: «روی آیفون 14 که به صورت مسافری وارد شده، عبارت مسافری درج شده است نه تجاری.»

همچنین یکی از علت‌هایی که ممکن است موجب ممانعت رجیستری آیفون 14 در ایران باشد، مسئله اتصال این گوشی به اینترنت استارلینک است. رئیس اتحادیه فروشندگان صوتی و تصویری نیز در اینباره چنین گفته است: «برخی می‌گویند آیفون 14 قابلیت وصل شدن به استارلینک را دارد که البته صحت این موضوع را نمی‌دانیم و آن را تایید یا رد نمی‌کنیم.»

البته رئیس اتحادیه فروشندگان صوتی و تصویری صراحتاً علت ممنوعیت واردات تجاری گوشی موبایل iphone 14 را این مسئله اعلام نکرد. همچنین در نظرداشته باشد که واردات گوشی آیفون 14 به صورت مسافری غیرقانونی نیست. به گفته رمضان تاکنون دولت درباره واردات تجاری گوشی موبایل اپل آیفون 14 قولی نداده، اما اعلام شده است دولت به دنبال راهکاری برای حل مشکل گوشی‌هایی است که به صورت مسافری وارد ایران شده‌اند. او در پاسخ به اینکه آیا اتحادیه با فروش آیفون 14 برخورد می‌کند یا نه اظهار داشت:

«اگر از فروشگاهی شکایت شود، اتحادیه با آن برخورد می‌کند. اما تا شکایت نشود اتحادیه بابت موبایل آیفون 14 با مغازه داران برخورد نمی‌کند، چرا که مرجع رسیدگی به این موضوع نیست. ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز و نهادهای بالادستی این وظیفه را بر عهده دارند.»

 

چرا گوشی آیفون 14 رجیستر نمی شود؟

 

هزینه رجیستری آیفون 14

در صورتی که گوشی به صورت قانونی و توسط شرکت‌های رسمی وارد کشور شده باشد و از گارانتی آن شرکت برخوردار باشد نیاز به پرداخت هزینه رجیستری به طور جداگانه نیست، ولی اگر گوشی موبایل در قالب گوشی‌های مسافری وارد ایران شده باشد شما باید برای رجیستر کردن گوشی در سامانه همتا اقدام کنید و هزینه ثبت آن را نیز به صورت جداگانه پرداخت نمایید.

هزینه رجیستری این گوشی موبایل متناسب با نوع آن قیمت‌های متفاوتی دارد. برای مثال قیمت رجیستری آیفون 14 پرو مکس از نسخه‌های پرو و استاندارد آن بیشتر خواهد بود. البته در نظر داشته باشید که هزینه رجیستری گوشی به نرخ دلار در زمان عرضه وابسته است بنابراین نوسانات قیمت گوشی موبایل را باید در نظر گرفت.

 

استعلام قاچاق بودن آیفون 14

خریداران می‌توانند با استعلام کد 15 رقمی IMEI متوجه قاچاق بودن تمامی گوشی‌های آیفون 14 موجود در بازار شوند. برای استعلام کد IMEI می‌توانید به سایت hamata.ntsw.ir مراجعه کرده یا با شماره گیری کد دستوری *7777# استعلام کنید. البته تاکنون تعداد زیادی آیفون 14 در ایران به فروش رسیده و در حال استفاده است. برخی از کاربران این گوشی موبایل آمریکایی می‌گویند با توجه به پایان رسیدن مدت زمان یک ماهه برای رجیستر کردن، آن‌ها همچنان می‌توانند از این گوشی استفاده کنند. فروشندگان نیز اذعان داشته‌اند که هم اکنون مدت زمان استفاده از گوشی‌های آیفون 14 به صورت ماهانه در حال تمدید است. با توجه به این شرایط این اتفاق تا زمان مشخص شدن شرایط آیفون ۱۴ توسط همتا ادامه خواهد داشت. البته در برخی گزارش‌ها هم به این موضوع اشاره شده است که یکسری از کاربرانی که آیفون 14 را خریداری کرده‌اند، پس از مدت زمان یک ماه دیگر امکان استفاده از این گوشی را نخواهند داشت و گوشی‌ها به شبکه موبایل ایران متصل نشده اند و آنتن‌دهی نیز ندارند.

 

هزینه رجیستری آیفون 14

 

نتیجه گیری

با وجود تمامی این اخبار ضد و نقیض درباره رجیستری گوشی موبایل آیفون 14، سامانه همتا در گزارشی جدید به این موضوع اشاره کرده است که رجیستر آیفون 14 در حال حاضر امکان‌پذیز نیست و با مشکلاتی همراه است. این سازمان همچنین اعلام کرده که تمام گوشی‌های آیفون 14 در بازار موجودند، قاچاق هستند.

پس با استناد به اطلاعیه سازمان همتا که در تاریخ 7 آبان 1401 منتشر شده است؛ با توجه به عدم واردات قانونی این مدل از گوشی، کلیه گوشی‌های موبایل آیفون 14 که در بازار موجودند، قاچاق هستند. لذا به کلیه واحدهای صنفی اکیداً توصیه می‌شود تا زمان تعیین تکلیف وضعیت واردات قانونی آیفون 14 از خرید و فروش این گوشی خودداری کنند.

تمامی حقوق این سایت متعلق به گوشی می باشد و تمامی حقوق آن محفوظ می باشد
طراحی و برنامه نویسی کیان تجارت